Leder 24/7
Ifølge erhvervspsykolog Henrik Leslye, der også selv har været leder, ændrer din loyalitet sig i det øjeblik, du sætter dig i lederstolen. Nu skal du være loyal opadtil, før du er loyal nedadtil, forklarer han.
»Som leder skal du stå på mål for det, der sker længere oppe i virksomheden. Begynder du at kritisere ledelsens beslutninger over for dine medarbejdere, vil du mere fremstå som en tillidsrepræsentant end en leder – og det vil skade din autoritet og dermed også dit ledelsesrum,« siger han og tilføjer:
»Det betyder ikke, at du skal tale rosende om enhver beslutning, der kommer oppefra. Hvis du er utilfreds med en beslutning, kan du fortælle dine medarbejdere, at det er den vej, vi går, og så ellers være konstruktiv i forhold til, hvordan I kan bidrage til opgaven. Hvis du vil brokke dig, må du tage det med de andre ledere. Det er dem, der er dine kolleger,« fastslår han.
At være leder er ikke bare en rolle, du skal tage på dig, når du sidder for enden af mødebordet. Du skal acceptere, at du er leder 24/7, siger Henrik Leslye og peger på, at mange nye ledere kun tager lederrollen halvt på sig.
»Du kan ikke være leder i to timer og medarbejder i fem. Hver gang du åbner munden, er det lederen, der taler. Det gælder også, hvis du i din fritid spiller badminton med en af dine medarbejdere. Det nytter ikke noget, at du sviner virksomheden til i omklædningsrummet, når du dagen efter skal stå som leder og være virksomhedens talerør. Er der tvivl om, hvilken side du står på, underminerer du din legitimitet,« siger han.
At være leder 24/7 indebærer, at der er en grænse for, hvor meget af dit privatliv du kan dele med dine medarbejdere. Men hvor grænsen præcist går, kan være svært at sige entydigt. Et godt udgangspunkt er dog ikke at dele ”køns-, ånds- og badeliv”, som Henrik Leslye udtrykker det.