Jeg bliver mere og mere a-menneske med alderen – hvilket jo er uheldigt, når man arbejder med teater – så jeg vågner som regel mellem fem og seks, næsten uanset hvor sent jeg er kommet i seng. Jeg læser gerne to aviser, Politiken og Berlingske, og en gang imellem også nogle udenlandske eller nogle presseklip om teatret, mens jeg får en kop kaffe – helst inden mine børn vågner. Læsningen giver mig også et fingerpeg, hvis jeg er kommet for højt op i adrenalinniveau. Hvis jeg ikke kan koncentrere mig om at læse en hel artikel og – uden at ville det – begynder at skrålæse, så ved jeg, at jeg lige skal holde hestene og se, om jeg kan lande og være mere til stede. Det er min ‘kanariefugl i minen’. Altså som minearbejderne, der havde en kanariefugl med ned, og hvis den døde, vidste de, at de skulle se at komme ud.
Jeg har to piger på syv og 10 år, og de vågner også tidligt, så vi har nogle gode lange morgener, hvor vi har tid til at snakke lidt og spise morgenmad sammen. Jeg prøver at lade være med at kigge for meget på min telefon om morgenen, men måske kigger jeg lige på pigernes Aula for at se, hvad de skal have med den dag, og så kan man jo nemt komme til at tjekke noget andet. Når vores billetrapport kommer klokken syv, får jeg typisk lige kigget på den.
Omkring klokken 7.30 kører jeg min datter i skole, og på det tidspunkt har jeg også set, hvad der ligger af nye mails, og enkelte gange kan der være noget, jeg er nødt til at svare på, inden vi tager afsted. Når jeg har sat hende af, snakker jeg som regel i telefon i bilen på vej ind på teatret, og så er jeg klar til første møde, ofte klokken ni. Er der noget, der kendetegner dagene, er det, at de ikke ligner hinanden, men på en gennemsnitlig hverdag kan jeg da nok få klemt otte-ni møder ind.