På den anden side, påpeger Kasper Holten, fylder de kritiske medarbejdere efterhånden godt op i alle mulige typer virksomheder.
Han forklarer:
»Med globaliseringen og digitaliseringen er det svært at få succes, hvis man gør det, man gjorde sidste år. Du er nødt til have medarbejdere, der kan tænke verden forfra. Og den type medarbejdere er mere kritiske, fordi de sætter spørgsmålstegn ved måden, man gør tingene på – om de så udvikler betalingsapps eller laver teater.«
Og det har givet lederen en ny udfordring, nemlig at rumme og håndtere de kritiske medarbejdere.
»Hvis man vil have de krøllede, skæve, vilde hjerner, så er du fandeme også nødt til at give dem plads. Der skal være plads til kritikken og de skæve tanker. Og rum til at begå fejl.«
Hvordan sikrer du, at de ikke løber i hver deres retning?
»Ved at have svaret på, hvorfor vi gør, som vi gør. Og så er vi tilbage ved narrativet, den overordnede retning for organisationen. Hvis alle ved, at vi skal mod nord-øst, kan du som leder nemmere give plads til, at medarbejdere kan vælge deres egen vej. For så har alle det samme endemål.«
Og hvis en medarbejder mener, I bør gå i en anden retning?
»Jeg er da lydhør over for kritik af vores vækststrategi. Men det er altså ikke noget, vi stemmer om. Min opgave er ikke at gøre så mange som muligt glade, men at skabe et succesfuldt teater. Og derfor må jeg – sammen med bestyrelsen – vælge den retning, som jeg mener, er den rigtige,« siger han og påpeger, at der for medarbejderne også er en tryghed i at vide, at der er en, der har taget ansvaret for kursen.
»Det kan aldrig falde tilbage på medarbejderne, hvis kursen viser sig at være forkert. Så er det min røv, der er på spil.«
Kræver mod … og en lille smule storhedsvanvid
Ifølge Kasper Holten kræver et job som topleder netop, at du tør stille dig op på ølkassen og melde en ambitiøs strategi ud. Det handler om mod. Om at være autentisk. Men også om at have en lille smule storhedsvanvid.
»Hvis man ikke kan lide at være den, der siger ’hør her – vi skal den vej’, så tror jeg, det bliver svært. Den moderne leder lever af at have den der karisma og være i stand til at fortælle historien.«
Men, tilføjer han, lederen skal samtidig træne sin empati.
»Hvis jeg ikke kan mærke, om folk er med på den retning, jeg har lagt, så kan jeg sidde oppe i mit elfenbenstårn og have nok så mange strategier. Retningen skal jo skinne igennem på scenen – og i sidste ende betyde, at vi sælger flere billetter. Ellers kan det hele være lige meget.«
Og hvordan ved du, om medarbejderne køber ind på strategien?
»Ved at være nok til stede ude på gulvet. At jeg bevæger mig ud i husene og får fingrene snavsede og interesserer mig for, hvordan folk har det,« siger han og knipser igen. »Om der er glød i deres øjne.«