Som hovedløse høns
»Så er der 10 sekunder igen. 10 sekunder,« lyder det fra scenelederen, mens Nynne Sille Hansen og de øvrige dansere retter på tøjet en sidste gang.
Timerne op til forestillingen har været en »rutsjebanetur«, fortæller hun. Fra det ene øjeblik at løbe rundt som »hovedløse høns« og ikke kunne huske et eneste trin, til det næste at genfinde fokus med hjælp fra det sammenhold og den energi, der ifølge Nynne Sille Hansen blev bygget op undervejs i projektet.
Da påfuglehalen sænker sig, lyder der en hujen og klappen fra de omkring to hundrede tilskuere, mens langsomme toner af cello og klaver strømmer ud i den lune aftenluft.
»Vi blev mødt af så meget kærlighed,« fortæller Nynne Sille Hansen, der dog ikke husker alt fra forestillingen lige tydeligt. »Det var lidt som at danse rundt i en tåge, hvor jeg bare prøvede at huske det næste trin. Men i forhold til, at vi stod der fuldkommen sårbare som de amatørdansere, vi er, gik det over al forventning. Vi var totalt høje bagefter. Og totalt stolte over at have gennemført et så vanvittigt projekt.«
Hvad synes du, I har lært?
»Det, at kaste sig ud i noget så vildt, og så gå all the way, det er virkelig noget, der styrker sammenholdet og kulturen. Når man kan det, så kan man alt sammen. Det er den følelse, vi står med nu,« siger hun.
Samtidig har projektet givet medarbejderne »et større rum at arbejde indenfor«, forklarer Nynne Sille Hansen:
»Det har givet en større tryghed mellem os. At præsentere en halvskør idé er jo intet i sammenligning med det her,« griner hun. »Og så har det betydet, at vi tør give mere slip, når vi går på arbejde. At vi tør vise andre sider af os selv end de rent professionelle. Og det betyder altså meget for den kultur, der er. Den er blevet mere levende.«