Ikke plads til fejl hos Domino’s Pizza
Da det australske selskab Domino’s Pizza Enterprise opkøbte Domino’s Denmark i 2019, foretog de nye ejere en markedsundersøgelse for at få en fornemmelse af danskernes holdning til pizzakæden.
»Tilliden til Domino’s Pizza var overvældende ringe. Det var et skræmmende udgangspunkt,« fortæller Kellie Taylor, som er australier og country manager for selskabets danske pizza-restauranter.
I 2018 afslørede TV2-programmet Operation X, at Domino’s Pizza fuskede med fødevarerne. I kølvandet på programmet foretog Fødevarestyrelsen razziaer hos kædens 29 restauranter, og fandt i 18 tilfælde snyd med datostempler og rod med temperaturerne. Skandalen betød, at virksomheden gik konkurs. Men siden har Domino’s Pizza Enterprise overtaget driften af foreløbigt 17 af de tidligere ejeres restauranter. Det australske selskab driver 2500 pizzeriaer i 9 lande og har, ifølge Kellie Taylor, en anden kultur for at sikre, at man lever op til gældende standarder for fødevarebehandling, end det var tilfældet hos de danske ejere. Alligevel har man valgt at genansætte en række af de medarbejdere, som også var ansat i Domino’s Denmark.
»Det var en svær beslutning, men det var ikke alle, der var med til at tage forkerte beslutninger dengang. Det vil ikke være fair at holde medarbejderne ansvarlige for et system, som den tidligere ledelse havde ansvaret for. Men alle begynder “på gulvet” hos os. Hvis en person var butiksbestyrer før, bliver de tilbudt et job som udbringer eller pizzabager. Folk skal bevise, at de passer ind i vores forretning, før de kan blive forfremmet. Det giver os en tryghed,« siger hun og fortæller, at hun er til stede på restauranterne hver dag, hvilket ikke var tilfældet for den tidligere ledelse.
»Vi har en række kontrolinstanser for sikre, at rengøring og fødevaresikkerhed er i top, men det giver os mig ro i sindet at være til stede, og at vores medarbejdere ved, at jeg er der.«
Kellie Taylor fortæller, at ejerne har en plan om have åbnet 24 restauranter i juni måned. Men der er ikke plads til mange fejl, hvis tilliden til pizza-kæden skal vokse i befolkningen, konstaterer den australske country manager, som mener, at det er vigtigt, at hendes medarbejdere kan være stolte af deres arbejdsplads.
»Hvis nogle af dem er til fest, kan det være, at folk ser mærkelige ud i ansigtet, når de siger, at de arbejder på Domino’s Pizza. Men ved at opbygge en forretning, der forpligter sig på at give vores kunder en god oplevelse, har vi fået skabt et arbejdsmiljø, som de ansatte kan være stolte over at være en del af.«