Ledelse har forandret sig markant, siden Lederne kårede Årets Leder første gang for 20 år siden. Et stålsat blik på bundlinjen er afløst af en kompleks virkelighed, hvor bæredygtighed og diversitet fylder mere og mere, og hvor det forventes, at ledere er autentiske og viser følelser og sårbarhed.
Det er budskabet i en film, som blev vist for første gang på Ledelsens dag i anledning af, at det i år er 20. gang, prisen som Årets Leder uddeles – og som du kan se lige herunder.
I filmen optræder syv tidligere vindere af prisen som Årets Leder sammen med de to ledelseseksperter Steen Hildebrandt og Majken Schultz.
De to eksperter konstaterer, at idealet for ledelse har bevæget sig fra den klassiske, autoritære og fagligt funderede leder hen mod den mere åbne og kommunikerende topchef, der i dag skal tackle nye udfordringer som bæredygtighed, diversitet og MeToo i en evigt foranderlig verden.
»Den gammeldags, klassiske ledelsestænkning handlede om, at du skulle skabe det størst mulige resultat for aktionærerne eller for ejerne. Den bevægelse, der er sket, bare i de 20 år, er, at nu skal du også bidrage positivt til samfundet og til verden,« siger Steen Hildebrandt i filmen.
De syv tidligere vindere af prisen som Årets Leder siger samstemmende i filmen, at bæredygtighed i dag fylder langt mere end for 20 år siden.
»For 20 år siden handlede det nok primært om at skabe værdi for aktionærerne. Det er væsentligt mere nuanceret nu. Medarbejdere, lokalsamfundet, verden og kunderne er ikke længere bare et middel til at tjene penge; det er nogle aktører, man i sig selv skal skabe værdier for,« lyder det fra Mads Nipper, der i dag er CEO i Ørsted, men vandt prisen som Årets Leder i 2019, mens han var CEO i Grundfos.
Du kan få udfoldet pointerne fra de to ledelseseksperter og syv tidligere vindere af Årets Leder i artiklen her – eller du kan se filmen herunder: