Valgte at åbne op som nyudnævnt direktør
Frederik Sjørslev har ikke altid været åben om sin taleudfordring. Selv om mange af hans kolleger sikkert havde luret, at han havde en udfordring, var det ikke noget, han selv delte.
Han husker tydeligt datoen, hvor han valgte at lægge kortene på bordet. Det var den 19. november 2018, og han skulle som nyudnævnt direktør for Alka Forsikring møde sine 450 medarbejdere første gang. Fagbevægelsen havde kort forinden solgt selskabet til Tryg, og det var nu op til ham som ny direktør at overbevise de utrygge Alka-ansatte om, at de var velkomne i Tryg-familien, og at der ikke var massefyringer på vej.
»Det var en situation, hvor jeg kunne se, at der var brug for at skabe tryghed og tillid, så jeg startede med at vise billeder af min hustru og vores børn, og så fortalte jeg, at jeg er stammer, og hvad jeg gerne ville have dem til at gøre i forhold til det, for eksempel undlade at gøre sætningerne færdig for mig. Jeg tror, at det hjalp til at give dem tillid til, at alt det andet, jeg sagde til dem, faktisk også passede.«
Hvad var rationalet bag at bruge din egen sårbarhed overfor en gruppe medarbejdere, der var så nervøse for fremtiden?
»Jeg tror, at alle ledere skal være opmærksomme på, at de står 20 gange stærkere, hvis de bringer sig selv i spil. Medarbejdere vil ikke ledes af robotter. De vil ledes af mennesker af kød og blod. Jo mere ærlig og personlig man kan fremstå, jo stærkere vil man være i sin ledelse, fordi ledelse handler om tillid og samarbejde.«
Hvordan reagerede Alka-medarbejderne så på det?
»Jeg fornemmede en super positiv modtagelse. Det er ikke sådan, at du kan opbygge tillid på en enkelt dag, men det var en god start i forhold til at få dem til at stole på, at jeg og Tryg ville Alka det bedste.«