KLIMALEDELSE

»Bæredygtighed er et fluffy begreb for mange«

Foto Andreas Beck
11. august 2022

Schoeller Plast tager del i den grønne omstilling ved at genanvende materialer i produktionen. Men det er ikke nok. Bæredygtighedsdagsordenen skal gennemsyre alt, mener COO Jan Bybjerg Pedersen. Og det budskab tager tid at få masseret ind.

Jan Bybjerg Pedersen står i havet og ser i kameraret
»Bæredygtighed skal gennemsyre hele virksomheden, så vi både siger og gør det samme, og alle forstår, hvorfor vi gør, det vi gør,« siger Jan Bybjerg Pedersen, COO i Schoeller Plast. Foto: Andreas Beck
Gå til Action card

Hvad gør man som leder i en virksomhed, der længe har arbejdet med cirkulær økonomi (at materialer får lov at cirkulere og blive genanvendt i stedet for at blive smidt ud, red.), men pludselig opdager, at begrebet bæredygtighed ikke vækker lige så stor genklang hos en stor del af organisationen? Og at man som ledelse ikke er helt enige om, hvad det betyder?

Det ved Jan Bybjerg Pedersen noget om. Han er COO i plastvirksomheden Schoeller Plast, som har genanvendt plastmaterialer siden 1960’erne.

»Bæredygtighed har været en del af vores butik i hele virksomhedens historie. Men inden for de seneste måneder er det gået op for mig, at det, de forskellige kalder bæredygtighed her i vores hus, måske slet ikke er det samme,« siger Jan Bybjerg Pedersen:

»For denne virksomhed har genanvendelse været naturligt altid. Men at udvide begrebet til, at bæredygtighed er alt fra affaldssortering til uddannelse, der sikrer, at medarbejderne har en fremtid, det er en stor opgave.«

Jan Bybjerg Pedersen sidder på en sten og ser ud i horisonten
»Når vi som ledelse aldrig har drøftet betydningen, giver det i høj grad basis for, at vi skal på en grundig uddannelsesrejse, så vi får masseret det meget grundigere ind i organisationen,« siger Jan Bybjerg Pedersen. Foto: Andreas Beck

Forståelsen halter
I dag arbejder Schoeller Plast med fokus på FN’s verdensmål 12 (Ansvarligt forbrug og produktion), 14 (Livet i havet) og 15 (Livet på land) blandt andet med fokus på genanvendelse, transport af fødevarer og opsamling af plast fra verdenshavene. Alligevel har ikke alle i organisationen helt købt ind på bæredygtighedsdagsordenen endnu.

»Der har ikke været modstand, men der har været en manglende forståelse. Mange af vores medarbejdere er vant til at bruge den sunde fornuft, men kæder det ikke sammen med bæredygtighed. Vi skal alle lære, at det ikke kun handler om at bruge ressourcerne rigtigt, men om at tænke flowet ind i hele virksomheden,« siger Jan Bybjerg Pedersen og uddyber:

»Det nye er koblingerne mellem, at vi genanvender materialer, at vi slukker en maskine, der ikke er i brug, og at vi affaldssorterer samt alle tænker på, at unødvendige handlinger kan medføre et uhensigtsmæssigt forbrug. Bæredygtighed skal gennemsyre hele virksomheden, så vi både siger og gør det samme, og alle forstår, hvorfor vi gør det vi gør,« siger Jan Bybjerg Pedersen.

Helhedsforståelsen er så vigtig, understreger COO’en.

»Bæredygtighed er så væsentligt et konkurrenceparameter, at ALLE – teknikere, operatører og produktionsfolk – skal være med til at løfte den del.«

Portræt af Jan Bybjerg Pedersen

Jan Bybjerg Pedersen

F. 1967, COO i Schoeller Plast.

Næstforperson i bestyrelsen i UN Global Compact Network Denmark, formand i Dansk Industri Vestsjælland, Næstformand i Holbæk Erhvervsforum.

30 års erfaring i plastbranchen.

Fold ud

Masserer budskabet ind
For at få dette budskab ud er Schoellers HR-afdeling sammen med produktionschefen og en bæredygtighedsanalytiker nu i gang med at forberede kurser og workshops om bæredygtighed for alle medarbejdere til efteråret.

»Vi skal starte med det helt basale og dermed forklare og lege med, hvorfor bæredygtighed betyder noget. Det skal masseres ind, og vi starter på et niveau, hvor vi skal sikre at få alle med,« siger Jan Bybjerg Pedersen. 

Arbejdet med bæredygtighed har været intensiveret i plastvirksomheden igennem de sidste 10 år.

»Vi startede en ny bølge af grøn omstilling i 2012, hvor vi var med i et af de første værdikædesamarbejder og begyndte at tale om cirkulær økonomi,« siger Jan Bybjerg Pedersen.

Før det havde plastvirksomheden groft sagt blot gjort det og ikke talt om det.

Jan Bybjerg Pedersen i naturen
»At udvide begrebet til, at bæredygtighed er alt fra affaldssortering til uddannelse, der sikrer, at medarbejderne har en fremtid, det er en stor opgave,« siger Jan Bybjerg Pedersen. Foto: Andreas Beck

»Ingen af os havde talt om bæredygtighed før. Kunderne havde heller ikke efterspurgt det, med mindre det handlede om et prisaspekt. Udviklingen tog også først fart i 2016-17, hvor vi udadtil begyndte at italesætte hvad, hvordan og hvorfor, vi gør de ting, vi gør.«

Her viste det sig dog at være et problem, at ledelsen ikke selv var enige om, hvordan de skulle fortolke bæredygtighed.

»Når vi som ledelse aldrig har drøftet betydningen, giver det i høj grad basis for, at vi skal på en grundig uddannelsesrejse, så vi får masseret det meget grundigere ind i organisationen. Det er samtidig en fantastisk mulighed for at få drøftet med vores mange medarbejdere, hvilke aspekter de ser i hverdagen,« siger Jan Bybjerg Pedersen.

Erfaringerne har fået Jan Bybjerg Pedersen til at reflektere over, hvordan den grønne omstilling kræver meget specifik og vedvarende kommunikation.

»Bæredygtighed er et fluffy begreb for mange. Vi har kommunikeret meget om det, men jeg må erkende, at vi ikke har gjort det systematisk nok, og at vi skal inkludere mere,« siger han.

MereteWedellsborg-1920x960_wide-min
Ledelsesværktøjer

Som leder skal du ikke være bange for ophedede diskussioner. For nogle teams kan det være nøglen til de gode resultater

Prøver du også at bremse konfrontationer og konflikt i din ledergruppe? Så gør du måske dig selv og din virksomhed en bjørnetjeneste. De allerbedste lederteams brydes nemlig så det brager og slår gnister. Men de sørger også for at samle hinanden op bagefter.
10 min.
Jens Højgaard Christoffersen smiler
Ledelse med vilje

I Tanzania lærte COWI's topchef en vigtig lektie om diversitet: »Folk skal føle sig som fuldgyldige medlemmer ved bordet«

Som Group CEO i COWI sidder Jens Højgaard Christoffersen med det øverste ansvar i den store ingeniørvirksomhed. Men for ham er ledelse en holdsport, som handler om at få mennesker til at arbejde med et fælles mål. Det kræver en indsats at få alle med, indså han under et ophold i Tanzania.
41 min.
1920x960_wide_Finn
COP29

Finn kæmper for klimaet og sørger for kaffen

Finn Mortensen er direktør og tovholder for 31 danske virksomheder og organisationer, der deltager ved COP29. Det betyder klassiske lederopgaver som at sætte en retning, forventningsafstemme og netværke - men også lavpraktik, når en kaffekrise truer på den danske pavillon.
5 min.
Et selskab til julefrokost
Julefrokost

Chef... jeg (hik) scchkal da ha' maajet mere i løn!

Julefrokosten er et monument på danske arbejdspladser. Den har stor betydning for sammenhold og kultur, mener et stort flertal af danske ledere. Det er dog almindeligt at tage nogle forholdsregler under festen – måske fordi mange har oplevet julefrokoster, der stak helt af.
4 min.
Maks Jørgensen sidder ved sin golftaske på en bænk
SENKARRIERE

Maks på 66 er driftschef og regner med at fortsætte til de 70: »Lederjobbet er med til at holde mig i gang«

Seniordage og stor fleksibilitet i jobbet har givet Maks Jørgensen mere tid til at spille golf og passe hus og have. Men det er ikke altid nemt for en leder at skrue ned for arbejdslivet – her får du nogle bud på, hvad du selv kan selv gøre.
8 min.