Desværre findes der megen dårlig ledelse, hvor lederen eller organisationen ikke har ydmygheden og modet til at lade sig konfrontere med sin selvtilstrækkelighed. Desuden medfører dette også en ’objektivisering’ af medarbejderne. De ses som ’ressourcer’ fremfor følende, tænkende og dedikerede mennesker af kød og blod. Problemet er først, når ledelsen ikke tør, vil eller kan erkende denne selvtilstrækkelighed, og ligefrem bilder sig selv ind og kalder sig selv for ’ydmyg’ og ’ordentlige’. Det er set. Men man bliver ikke mere ydmyg af at sige det, ligesom man ikke bliver højere af at sige, man er det.
Ledelse baseret på ydmyghed er hurtig til at anerkende og rose andre, og give det der måtte komme ude fra videre til medarbejderne. De er årsagen til det lykkes. Fokus skal være på at skabe betingelser for at ’empower’ medarbejderen. Ledelse er en relation. Derfor må lederen udvikle stærke relationelle bånd.
Ydmyghed handler ikke om at holde igen eller sætte ambitionerne lavere. Så er begrebet misforstået. Tværtimod, så handler det om en fast vilje med fokus på målet. Ydmyghed for opgaven gør, at noget skal gøres anderledes, og så skal der gribes ind. Og når vi så ved fra utallige forskningsresultater om god ledelse, at inddragelse af medarbejderen og et sundt arbejdsmiljø fremmer effektiviteten og kvaliteten, så er ydmyghed vigtigere end nogensinde før. I en tid med forandringer, kompleksitet, usikkerhed og tvetydighed.
Vi går fra den heroiske leder, der dikterer og dirigerer, til det teologen og filosoffen Søren Kirkegaard kalder en ’ydmyg hjælper’. Det udsagn kan måske provokere den kontrollerende selvtilstrækkelige leder. Men den leder, som kender ydmyghedens gave, og dets betydning for sagen og for andre mennesker, har en fordel i moderne ledelse. Ambassadør til Canada, Hanne Fugl Eskjær siger, efter mange år i topledelse og international ledelse og politik: ”[…] ledelse, som er baseret på en god portion ydmyghed, øger chancerne for troværdigt at træde i karakter som en tydelig og motiverende leder. At lede med ydmyghed betyder ikke, at man lægger ledelsesansvaret fra sig. Tværtimod er man opmærksom på medarbejdernes styrker, og man sikrer sig beslutningsprocesser, hvor de aktivt bringes i spil.”