De seneste år er der kommet meget mere fokus på ledelse. Det er der ingen, der er mere glad for end jeg. For i Lederne har vi gennem 125 år kæmpet for at sætte god ledelse på dagsordenen.
Alligevel er der noget, der ærgrer mig. En misforståelse, som jeg nærmest dagligt oplever i aviser, i bøger og på sociale medier, typisk fra dem, der betragter ledelse udefra. En misforståelse om, at god ledelse udelukkende handler om fleksibilitet, trivsel og udvikling. En misforståelse om, at hvis man bare har glade medarbejdere, så er man en god leder. Og har man det nogle gange ikke, er man dårlig.
Så simpelt er det ikke. Ledelse er ikke en popularitetskonkurrence. Selvfølgelig er det afgørende at skabe rammerne for, at medarbejderne kan trives og blomstre. Og jeg er ikke ude i et forsvar for nogle af de eksempler på tydeligt dårlig ledelse, som vi nogle gange ser i medierne. Men ledelse som fag kan og skal ikke reduceres til kun at handle om trivsel, anerkendelse og inddragelse.
Virkeligheden er, at man ikke kan lykkes uden målsætning, handlekraft og prioritering. For er den allerdårligste leder ikke den, som undlader at træffe de nødvendige beslutninger, der sikrer, at der også er en arbejdsplads i morgen?
Ledelse er et fag, hvor man skal ramme en balance – en balance, hvor man tager ansvar for helheden. Og ser man på vores største erhvervssucceser – de som skaber væksten og betaler for vores alles velfærd – så har de det til fælles, at de lykkedes på grund af visionære ledere, der har turde træffe modige valg, sætte ambitiøse mål og har fået deres medarbejdere med på rejsen, selv når det har krævet en ekstra indsats.
Som leder skal du skabe de bedst mulige rammer for dit team. Men du er ikke en succes som leder, bare fordi dine medarbejdere er glade og godt kan lide dig. Du skal også være i stand til at levere gode resultater for din virksomhed. Det er i bund og grund det, du er ansat til. Præcis som dine medarbejdere er det.
Det indebærer, at du som leder skal kunne stille krav til dine medarbejdere. Du skal kunne udvikle dem. Og du skal være i stand til at træffe svære beslutninger, selvom det kan have ubehagelige konsekvenser for dine medarbejdere.