Bodil Nordestgaard Ismiris er administrerende direktør hos Lederne
Bodil Nordestgaard Ismiris er administrerende direktør hos Lederne 
BODIL NORDESTGAARD ISMIRIS

Beklager. Ledelse er ikke en popularitetskonkurrence

16. oktober 2024

En upopulær chef er ikke altid en dårlig chef, mener Ledernes administrerende direktør

Gå til Action card

De seneste år er der kommet meget mere fokus på ledelse. Det er der ingen, der er mere glad for end jeg. For i Lederne har vi gennem 125 år kæmpet for at sætte god ledelse på dagsordenen.

Alligevel er der noget, der ærgrer mig. En misforståelse, som jeg nærmest dagligt oplever i aviser, i bøger og på sociale medier, typisk fra dem, der betragter ledelse udefra. En misforståelse om, at god ledelse udelukkende handler om fleksibilitet, trivsel og udvikling. En misforståelse om, at hvis man bare har glade medarbejdere, så er man en god leder. Og har man det nogle gange ikke, er man dårlig.

Så simpelt er det ikke. Ledelse er ikke en popularitetskonkurrence. Selvfølgelig er det afgørende at skabe rammerne for, at medarbejderne kan trives og blomstre. Og jeg er ikke ude i et forsvar for nogle af de eksempler på tydeligt dårlig ledelse, som vi nogle gange ser i medierne. Men ledelse som fag kan og skal ikke reduceres til kun at handle om trivsel, anerkendelse og inddragelse.

Virkeligheden er, at man ikke kan lykkes uden målsætning, handlekraft og prioritering. For er den allerdårligste leder ikke den, som undlader at træffe de nødvendige beslutninger, der sikrer, at der også er en arbejdsplads i morgen?

Ledelse er et fag, hvor man skal ramme en balance – en balance, hvor man tager ansvar for helheden. Og ser man på vores største erhvervssucceser – de som skaber væksten og betaler for vores alles velfærd – så har de det til fælles, at de lykkedes på grund af visionære ledere, der har turde træffe modige valg, sætte ambitiøse mål og har fået deres medarbejdere med på rejsen, selv når det har krævet en ekstra indsats.

Som leder skal du skabe de bedst mulige rammer for dit team. Men du er ikke en succes som leder, bare fordi dine medarbejdere er glade og godt kan lide dig. Du skal også være i stand til at levere gode resultater for din virksomhed. Det er i bund og grund det, du er ansat til. Præcis som dine medarbejdere er det.

Det indebærer, at du som leder skal kunne stille krav til dine medarbejdere. Du skal kunne udvikle dem. Og du skal være i stand til at træffe svære beslutninger, selvom det kan have ubehagelige konsekvenser for dine medarbejdere.

Bodil Nordestgaard Ismiris er administrerende direktør hos Lederne

Bodil Nordestgaard Ismiris

  • Administrerende direktør i Ledernes Hovedorganisation
  • Tidligere viceadministrerende direktør i Ledernes Hovedorganisation i perioden 2017-2020
  • Inden da direktør og chef for bl.a. Medlemsrådgivningen og HR
  • Bestyrelsesmedlem i PFA og en del af repræsentantskabet hos ATP
  • Uddannet cand.scient.pol. fra Aarhus Universitet i 1999
  • Født og opvokset i Vemb mellem Holstebro og Ringkøbing
  • Gift og mor til to
Fold ud

I ledelse er det ofte et vilkår, at du står over for valg, hvor du ikke kan undgå negative konsekvenser for noget – eller nogen. Det er også et vilkår, at du ikke altid kan dele baggrunden for dine beslutninger, og derfor er det ikke unaturligt, at der nogle gange vil være medarbejdere, der synes, at du og dine krav er helt på månen. Men det gør dig ikke til en dårlig leder.

Virkeligheden er, at ledelse foregår i et krydspres af besværlige vilkår og modstridende forventninger. Stramme budgetter, urealistiske målsætninger, elendige konjunkturer, medarbejdermangel, pressede forsyningskæder og alverdens andre udfordringer. Udfordringer, der kan gøre det svært at lykkes med noget som helst. Det ville jeg ønske, at flere havde forståelse for, så det ikke bliver en automatreaktion at give lederen skylden, når der er krise på en arbejdsplads.

Jeg vil komme med en påstand: Der er masser af knaldhamrende dygtige, samvittighedsfulde og empatiske ledere overalt i dette land, som gør alt det rigtige – og som alligevel i perioder har utilfredse medarbejdere eller røde tal på bundlinjen.

Dem vil jeg gerne slå et slag for. De ledere, der bliver ved med at dygtiggøre sig, kæmpe, udvikle, sætte nye mål og gøre hvad de kan for at skabe resultater, selvom der er både strid modvind og bump på vejen. Og til alle jer ledere derude, der hver eneste dag kæmper for at være en god leder og gøre en verden til forskel: Bliv ved. Så lover vi i Lederne, at vi vil kæmpe sammen med jer.