Kend din indvirkning på andre
Men hvordan får vi vores medarbejdere derhen? Ifølge Amy Edmondson skal du se indad.
»Du har brug for at blive bevidst om, hvilken indvirkning, du har på andres kreativitet og ærlighed. Mange dårlige ledere er ikke bad guys, men de er uopmærksomme på, hvordan de påvirker andre. Det er også hårdt at gøre sig bevidst om, for hvad nu, hvis du påvirker andre negativt? Det kræver mod, og mod kræver emotionel intelligens at vide, at man har nogle svagheder, og at de vil komme frem,« siger hun.
At skabe psykologisk tryghed kræver også situationsfornemmelse i den forstand, at du stopper op og ser ordentligt på, hvilken situation, du og medarbejderen står i sammen.
»Mange har en tendens til meget hurtigt at sige ”det her har jeg set før”, men det har vi ofte ikke. Hvis du derimod er i stand til at sige ”det her er nyt, jeg har brug for mere information”, vil du automatisk – og til din egen fordel – søge den information, du har brug for.«
Lær, lyt og begå fejl
Når du vil aktivt i gang med at skabe tryghed, skal du gøre dig klart, at målet er læring.
»Hvis du har udførelseshatten på – den lille usynlige Henry Ford i dit hoved, der siger, at du bare skal have folk til at producere og gøre deres arbejde – får du ikke spontant lyst til at gøre det, der skaber psykologisk tryghed i organisationen,« siger Amy Edmondson.
»Hvis du derimod tager læringshatten på, så minder du dig selv og andre om, at der forude venter usikkerhed, kompleksitet, nyheder. Vi ved meget, men vi skal også lære meget på vejen. Og det gør vi kun, hvis vi er meget åbne om, hvad vi lærer – hvad virker, hvad virker ikke?«
Når hatten sidder godt, er det tid til at stille dine medarbejdere spørgsmål.
»Det er det allervigtigste. Men det skal være gode spørgsmål. Ikke bare ”Hvordan går det?”, men ”Hvad siger kunderne?”, ”Hvad siger brugerne?” og ”Hvad oplever I her?”. Hvis du spørger og virkelig lytter til svarene, vil dine medarbejdere opleve, at de er vigtige og bidrager. Mange ledere stiller desværre spørgsmål og bruger så det meste af svartiden på selv at tale. Det ødelægger psykologisk tryghed,« siger Amy Edmondson.
Endelig skal du turde vise, at du selv kan være i tvivl i og tage fejl.
»Vi er alle sammen fejlbarlige. Når du siger højt, at der er noget, du ikke ved eller har taget fejl af, bliver det muligt for andre at gøre det samme,« siger Amy Edmondson.