Den afgørende sms
Den ene af de to arbejdspladser, der sagde nej til et møde, var et sted, han hele tiden havde været sikker på, der skulle med på listen: Børnerådet.
Han havde fået et godt kendskab til rådet, da han som ansat i DR var med til at etablere Ultra Nyt, der målrettede tv-nyheder til børn. I den forbindelse samarbejdede han med Børnerådet, og det er netop en arbejdsplads, som i Zwickys øjne gør en vigtig forskel.
»Når man går igennem sit arbejdsliv, så kommer der jo tanker og drømme. Nogle gange er de tæt på i bevidstheden og nogle gange længere væk, men da jeg stod og skulle tage den beslutning, tænkte jeg på Børnerådet med det samme.«
Ingen af dem, han havde arbejdet sammen med dengang, var længere ansat, og i den forstand startede han fra nul, da han ringede til kommunikationschefen. De havde en god indledende samtale, hvor det dog for dem begge var åbenlyst, at tidspunktet ikke var det rigtige for en ansættelse. Blandt andet fordi det job, der passede bedst til hans kompetencer, netop var jobbet som kommunikationschef.
»Jeg sagde, at jeg gerne ville arbejde for dem, fordi vi har et værdifællesskab, og jeg mente, at de kunne bruge mine kompetencer. Men som hun sagde: ‘I virkeligheden er det jo mit job, du skal have, hvis du skal herind. For du kommer til at kede dig i det, vi ville kunne tilbyde dig nu og her.’ Og det satte jeg stor pris på, for hun ville mig det bedste og ikke bare ‘sælge’ mig en eller anden stilling.«
Tommy Zwicky holdt kontakten med kommunikationschefen via tre-fire opkald det næste halve års tid.
»Jeg ville lige tjekke ind og høre, hvordan det gik hos Børnerådet, der var igennem en masse ting og sager i den periode, så jeg spurgte ind til det og sagde, at jeg havde nogle ideer og ‘måske kunne I bruge mig’.«
I et halvt års tid passede Tommy Zwicky sit firma, men så tikkede en sms ind. Kommunikationschefen havde besluttet at sige op, fordi hun skulle videre til et andet job, så der ville opstå en mulighed, hvor han kunne komme i spil, lød meldingen.