Lederhjerne værterne står ved siden af hinanden
Erhvervspsykologerne Vibeke Lunding Gregersen (tv.) og Louise Dinesen (th.) er værter på Lederstof.dk's podcast Lederhjerne. Foto: Mads Stigborg
Lederhjerne

Som leder skal du rumme dine medarbejderes følelser. Det er hårdere, end de fleste forstår

22. januar 2025

Som leder skal du ikke bare sætte retningen. Du skal rumme medarbejdernes behov, følelser og reaktioner, være åben for kritik, bevare roen og være empatisk. Den del af ledelsesrollen mangler anerkendelse, mener to erhvervspsykologer.

Gå til Action card

Det havde været en lang dag på jobbet. En lang uge, hvor lederrollen havde krævet meget af hende. Hun blev siddende i bilen lidt tid, selv efter motoren var slukket. Hun ringede til erhvervspsykolog Louise Dinesen for at få et glimt af håb i den mørke indkørsel.

»Er det helt normalt, at jeg holder her i indkørslen til mit hus og skal tage mig sammen for at gå ind til min mand og mine børn? Jeg er så træt af at være respektfuld, empatisk og nærværende, og jeg er ved at brække mig over, at andre vil have noget af mig. Er jeg helt forkert på den?«

»Hun er jo slet ikke forkert på den. Hun er helt normal,« siger Vibeke Lunding Gregersen i Lederstof.dk’s podcast Lederhjerne.

Vibeke Lunding Gregersen og Louise Dinesen kender i deres arbejde som erhvervspsykologer alt til det med at skulle rumme andres følelser, behov og lægge låg på eller regulere deres egne. Dette kaldes også høje følelsesmæssige krav i arbejdet og kan være en belastende omstændighed, understreger de i podcasten.

De høje følelsesmæssige krav er tilsvarende en del af jobbet, hvis du har din daglige gang på hospitaler, på plejehjem eller i butikker og på caféer.

Det gælder også i ledelse. Forskning peger på, at ledere udfører et følelsesmæssigt arbejde i samme grad som servicemedarbejdere, der altid skal yde service med et smil, uanset hvordan kunden opfører sig.

»Men det er ikke en lige så anerkendt risikofaktor i ledelsesarbejdet,« siger Louise Dinesen.


Usynligt arbejde
Louise Dinesen og Vibeke Lunding Gregersen har i deres virke som erhvervspsykologer arbejdet med en chefgruppe, som slet ikke havde talt om det, der fyldte allermest for dem i lederjobbet.

»Nemlig alle de uforudsete reaktioner og følelser, der skulle håndteres blandt mellemledere, medarbejdere og borgere. De oplevede derfor ikke, at der var tid til det. Det blev et usynligt arbejde, hvilket i sig selv blev en belastning,« siger Louise Dinesen.

Sådanne eksempler har de to erhvervspsykologer også oplevet på andre arbejdspladser.

I de tilfælde udgør den emotionelle arbejdsopgave en risikofaktor, fordi lederne ofte må jonglere arbejdet rundt om møder og uden for arbejdstiden. Men også fordi de ikke er blevet trænet i at håndtere opgaven, understreger Vibeke Lunding Gregersen.

»Bliver opgaven koblet til uklarhed eller stor arbejdsmængde uden at være forebygget, kan vi som ledere udtrættes, blive kyniske, ligeglade eller måske endda overinvolverede i forsøget på at fikse, ordne og rumme alle andres følelser. Akkurat ligesom lederen i indkørslen,« siger Vibeke Lunding Gregersen.

Den kobling finder man også i forskningen, der viser vigtigheden af at forebygge og støtte håndteringen af højt følelsesmæssigt arbejde for at reducere eller undgå udbrændthed.

Louise Dinesen og Vibeke Lunding-Gregersen

Louise Dinesen og Vibeke Lunding-Gregersen

Louise Dinesen er erhvervs- og krisepsykolog, forfatter, autoriseret arbejdsmiljørådgiver og Direktør i Dinesen & You. Hun er forfatter til bøgerne ’Hvem passer på chefen’, ’Kort og godt om kriseledelse’ og ’En medarbejders bekendelser om ledelse’. Hun har solid erfaring med risikoledelse og opbygning af sikkerhedskultur i højrisikomiljøer, og har rådgivet Forsvarets øverste chefer.

Louise er redaktør på Tidsskriftet Erhvervspsykologi og har i flere år været ekstern lektor på Københavns Universitet. Louise er derudover tidligere forretningsdirektør i Voxmeter A/S.

Vibeke Lunding-Gregersen er autoriseret og specialistgodkendt psykolog samt autoriseret arbejdsmiljørådgiver og forfatter. Hun er administrerende direktør i Mindwork og har manges års erfaring med ledelsesrådgivning og udvikling af organisationer og arbejdskulturer. Vibeke deltager i internationalt forsknings- og udviklingsarbejde og er forfatter til bøgerne Hjernen på overarbejde og Kort & godt om compassion.

Foto: Mads Stigborg

Fold ud

Selvregulering og forebyggelse
Sidder du som leder og tænker over, hvor meget energi og tid, det følelsesmæssige arbejde kræver i det daglige? Måske føler du ikke altid, at der er sat den nødvendige tid af til det i din kalender.

Du overvejer måske, om du bare skal blive en kold skid og ikke altid involvere dig så meget. Men der er virkelig ingen grund til at smide følelserne helt på hylden, understreger Louise Dinesen.

Hvis du involverer dine følelser i ledelse og for eksempel udviser optimisme, når dit team er presset, eller mod når dine medarbejdere mister det, så er der større sandsynlighed for, at du skaber trivsel og resultater. Det skriver den anerkendte ledelsesrådgiver Dina Denham Smith i en forskningsartikel i Havard Business Review.

I samme artikel opfodrer hun til, at organisationer begynder at anerkende det følelsesmæssige arbejde som en stor og tidskrævende del af lederjobbet og tilbyde træning, uddannelse og støtte i at håndtere det.

Det samme opfordrer Louise Dinesen og Vibeke Lunding Gregersen til. Træning i at håndtere andres følelser i det daglige kan opnås ved at træne ledernes selvregulering, siger de.

Det er den regulering, du bruger, når du for eksempel lægger låg på dine egne behov for at tilgodese dit teams og organisationens. Det er også den regulering, du bruger, når du vælger et æble fremfor et stykke chokoladekage.

»Det er en viljestyrke, som kan trænes igennem rollemodeller men også igennem erfaring,« siger Louise Dinesen.

De har mødt flere ledere, der fortæller, at det følelsesmæssige arbejde i ledelse bliver nemmere med erfaring og træning i at regulere sig selv og sætte begrænsninger. Det kunne være at holde tidligere fri, slukke mobilen, tjekke mails på bestemte tidspunkter eller stille krav til medarbejdere om en konstruktiv måde at give kritik på.

Træning i selvregulering kan samtidig være med til at mindske risikoen for overbelastning og stress. Det ser de to erhvervspsykologer i praksis, og det samme peger forskning i selvregulering på.

Men træningen skal hver enkelt leder ikke stå alene med. Lederne skal have støtte fra deres ledere.

»Det skal inddrages i uddannelse, kompetenceudvikling og onboarding af nye ledere. Der skal sættes fokus på vidensdeling og åbne samtaler i ledergruppen, sådan at erfaringer kan deles og nye prøvehandlinger kan vendes og evalueres,« siger Vibeke Lunding Gregersen.

Der kan også arbejdes med mentorordninger mellem yngre og mere erfarne ledere, tilføjer Louise Dinesen. Det er også vigtigt, at der på arbejdspladsen er et trygt rum, så sparringen bliver respektfuld og konstruktiv.

»Det at opbygge et psykologisk trygt klima mellem ledere på tværs kan gøre, at vi har bedre mulighed for at udtrykke os og tale om det, som er vanskeligt i ledelse. Vi ved, at gruppedialoger om det, der beskytter og belaster i ledelse, kan være relevant, og at det at tale sammen om grænser, forventninger og relationsarbejdet er et vigtigt tema, som ledere er glade for at være sammen om,« Siger Vibeke Lunding Gregersen.

Men det første skridt er, at virksomheder og topledere begynder at anerkende det følelsesmæssige arbejde i ledelse på samme måde som i service- og omsorgsfag, siger de.


Mere fra Lederhjerne

Lederhjerne_s4_ep2_wide_1920x960
Lederhjerne

De har set medarbejdere besvime og kaste op på vej til arbejde. Sådan sikrer du dig mod en giftig arbejdskultur

Giftige arbejdsmiljøer kan have alvorlige konsekvenser for den enkelte og for hele organisationen. Her er nogle bud på, hvordan du som leder baner vejen for en sundere kultur.
LedergrupperAabenKrig-1920x960_wide-min
Lederhjerne

De har set ledergrupper i åben krig – her er deres råd til, hvordan I kommer ud på den anden side

Hvis der er konflikt i din ledergruppe, smitter det af på dine medarbejdere og på organisationen. Men der er ting, du kan gøre som leder for at hjælpe den gode stemning på vej.
Louise Dinesen og Vibeke Lunding-Gregersen står foran et sort gardin
Lederhjerne

7 gode råd: Det skal du huske, når du skal håndtere en svær personalesag

Krænkelser. Mobning. Stresshåndtering. Her giver to erhvervspsykologer deres bedste råd til, hvad du skal være opmærksom på, når du skal håndtere de svære personalesager som leder.
Louise Dinesen og Vibeke Lunding-Gregersen sidder foran et vindue
Lederhjerne

Sådan skaber du en sund arbejdskultur, der får dine medarbejdere til at blive

Hvis du vil undgå, at dine medarbejdere søger væk, skal du som leder skabe en arbejdskultur, der er båret af sunde relationer, værdighed og lighed. Det bliver det helt store konkurrenceparameter i fremtidens arbejdsfællesskaber, siger to erhvervspsykologer.
37 min.
Louise Dinesen og Vibeke Lunding-Gregersen står på havnen
Lederhjerne

Lytter du, når dine medarbejdere siger, at der er problemer?

Arbejdsmiljøkriser kommer ofte som en overraskelse for virksomhederne trods mange advarselstegn. To erhvervspsykologer forklarer her hvorfor. Og så giver de deres bedste råd til, hvordan du kan forebygge dem som leder.
38 min.
Louise Dinesen og Vibeke Lunding-Gregersen sidder i en sofa
Lederhjerne

Var du dygtigere som medarbejder, end du er som leder?

Det er ikke altid, at virksomheder ser ordentligt på medarbejdernes menneskelige kompetencer, når de forfremmer dem til at blive ledere. Derfor er det vigtigt, at vi uddanner og støtter lederne i deres nye faglighed, siger to erhvervspsykologer.
33 min.