Selvregulering og forebyggelse
Sidder du som leder og tænker over, hvor meget energi og tid, det følelsesmæssige arbejde kræver i det daglige? Måske føler du ikke altid, at der er sat den nødvendige tid af til det i din kalender.
Du overvejer måske, om du bare skal blive en kold skid og ikke altid involvere dig så meget. Men der er virkelig ingen grund til at smide følelserne helt på hylden, understreger Louise Dinesen.
Hvis du involverer dine følelser i ledelse og for eksempel udviser optimisme, når dit team er presset, eller mod når dine medarbejdere mister det, så er der større sandsynlighed for, at du skaber trivsel og resultater. Det skriver den anerkendte ledelsesrådgiver Dina Denham Smith i en forskningsartikel i Havard Business Review.
I samme artikel opfodrer hun til, at organisationer begynder at anerkende det følelsesmæssige arbejde som en stor og tidskrævende del af lederjobbet og tilbyde træning, uddannelse og støtte i at håndtere det.
Det samme opfordrer Louise Dinesen og Vibeke Lunding Gregersen til. Træning i at håndtere andres følelser i det daglige kan opnås ved at træne ledernes selvregulering, siger de.
Det er den regulering, du bruger, når du for eksempel lægger låg på dine egne behov for at tilgodese dit teams og organisationens. Det er også den regulering, du bruger, når du vælger et æble fremfor et stykke chokoladekage.
»Det er en viljestyrke, som kan trænes igennem rollemodeller men også igennem erfaring,« siger Louise Dinesen.
De har mødt flere ledere, der fortæller, at det følelsesmæssige arbejde i ledelse bliver nemmere med erfaring og træning i at regulere sig selv og sætte begrænsninger. Det kunne være at holde tidligere fri, slukke mobilen, tjekke mails på bestemte tidspunkter eller stille krav til medarbejdere om en konstruktiv måde at give kritik på.
Træning i selvregulering kan samtidig være med til at mindske risikoen for overbelastning og stress. Det ser de to erhvervspsykologer i praksis, og det samme peger forskning i selvregulering på.
Men træningen skal hver enkelt leder ikke stå alene med. Lederne skal have støtte fra deres ledere.
»Det skal inddrages i uddannelse, kompetenceudvikling og onboarding af nye ledere. Der skal sættes fokus på vidensdeling og åbne samtaler i ledergruppen, sådan at erfaringer kan deles og nye prøvehandlinger kan vendes og evalueres,« siger Vibeke Lunding Gregersen.
Der kan også arbejdes med mentorordninger mellem yngre og mere erfarne ledere, tilføjer Louise Dinesen. Det er også vigtigt, at der på arbejdspladsen er et trygt rum, så sparringen bliver respektfuld og konstruktiv.
»Det at opbygge et psykologisk trygt klima mellem ledere på tværs kan gøre, at vi har bedre mulighed for at udtrykke os og tale om det, som er vanskeligt i ledelse. Vi ved, at gruppedialoger om det, der beskytter og belaster i ledelse, kan være relevant, og at det at tale sammen om grænser, forventninger og relationsarbejdet er et vigtigt tema, som ledere er glade for at være sammen om,« Siger Vibeke Lunding Gregersen.
Men det første skridt er, at virksomheder og topledere begynder at anerkende det følelsesmæssige arbejde i ledelse på samme måde som i service- og omsorgsfag, siger de.