Sofie Olivia Mørch

Lederhjerne sidder på en sofa
Lederhjerne

Når chefen hyrer sin bedste ven: »Et ledelsesmæssigt minefelt«

Personlige relationer og nepotisme på arbejdspladsen kan skabe tillidsbrist og uretfærdighed. Men med de rette forbehold behøver det ikke gå galt at ansætte en, du kender.
45 min.
Lederhjerne_ensom_wide_1920x960
Lederhjerne

Ensomhed i lederskabet er helt normalt – men vi taler slet ikke nok om det

Som leder forventes det, at du har overblikket, forvalter ansvaret og hjælper alle andre. Derfor kan det virke ekstra sårbart for en leder at tale højt om egne følelser, siger de to erhvervspsykologer, som ønsker, at vi får et bedre sprog for ensomhed i lederrollen
Vibeke Lunding Gregersen og Louise Dinesen står ved siden af hinanden foran træpanel
Lederhjerne

Vi skal stoppe med at hylde overarbejde – konsekvenserne kan være mere uoverskuelige, end vi tror

Du er ambitiøs på egne, dine kollegers og virksomhedens vegne. To erhvervspsykologer giver gode råd til, hvordan du som leder finder balance i hverdagen og undgår at arbejde for meget.
4 min.
Vibeke Lunding Gregersen og Louise Dinesen sidder på stole
Lederhjerne

Når du bliver fyret som leder, mister du mere end bare et job

At miste lederrollen kan vække stærke følelser som ensomhed og angst. Selvom du måske fristes til at isolere dig, er det vigtigt, at vi begynder at tale om, hvorfor det kan være så udfordrende at miste magt, siger to erhvervspsykologer.
37 min.
Lederhjerne værterne står ved siden af hinanden
Lederhjerne

Som leder skal du rumme dine medarbejderes følelser. Det er hårdere, end de fleste forstår

Som leder skal du ikke bare sætte retningen. Du skal rumme medarbejdernes behov, følelser og reaktioner, være åben for kritik, bevare roen og være empatisk. Den del af ledelsesrollen mangler anerkendelse, mener to erhvervspsykologer.
4 min.
Lederhjerne_s4_ep2_wide_1920x960
Lederhjerne

De har set medarbejdere besvime og kaste op på vej til arbejde. Sådan sikrer du dig mod en giftig arbejdskultur

Giftige arbejdsmiljøer kan have alvorlige konsekvenser for den enkelte og for hele organisationen. Her er nogle bud på, hvordan du som leder baner vejen for en sundere kultur.