Personligt bæredygtigheds-regnskab
I Lederskabet kommer Michael Uhrenholt med nogle meget konkrete bud på, hvordan sushi-direktøren kan forsøge at løse begge problemer.
Først og fremmest foreslår han, at Letz Sushi skal beregne den enkelte medarbejdes indsats for at redde verdenshavene, så de ansatte helt konkret kan se, at de faktisk gør en forskel. Altså et personligt bæredygtigheds-regnskab, som kan vise de unge ansatte, at lige præcist deres arbejde har en effekt. Og så foreslår Michael Uhrenholt, at Letz Sushi også tænker på de unge ansatte som ambassadører efter at de har forladt sushi-kæden.
»Letz Sushi kunne brande sig på noget særligt i forhold til konkurrenterne, hvis de unge ansatte kunne gå derfra og sige: ’Jeg var i Letz Sushi, og jeg var med til at gøre en forskel’,« siger Michael Uhrenholt.
Han henviser til, at mange unge har et helt andet perspektiv på klimadagsordenen og bæredygtighed, end hans egen generation har.
»For mange af de unge er bæredygtighed en vigtig agenda, som de også gerne vil have på deres cv. Hvis Letz Sushi kunne kvantificere på individ-niveau, hvad den enkelte medarbejder har bidraget med til den her dagsorden, kan de unge også brande sig selv med det på deres LinkedIn-profil og sociale medier – og dermed fungere som ambassadører for virksomheden, også efter at de er rykket videre,« foreslår Michael Uhrenholt.