Husk at fejre succeserne
I samme åndedrag opfordrer han Søren Bak-Jensen til at huske at turde fejre succeserne, de gode fortællinger, hvor medarbejdere har gjort en forskel.
»Det er vigtigt at hylde de medarbejdere, som lykkes, og som gør det uegennyttigt, for fællesskabets og for museets skyld. God adfærd, der bliver anerkendt, avler ny, god adfærd, og det er en god måde både at give både ejerskab og engagement på. Det er et greb, man godt kan komme til at glemme som leder, fordi vi tit har mere fokus på problemerne. Men det er vigtigt at understøtte de ting, der faktisk fungerer, specielt når du som leder er helt tydelig på, hvad det er, vi gør, når vi lykkes,« siger Michael Uhrenholt.
Som et konkret eksempel nævner han Alfred Josefsen (årets leder 2003, red.) der gjorde op med mange års topstyring, da han blev øverste chef for Irma.
»Ansvaret blev skubbet ud i de enkelte Irma-butikker, der selv skulle tage ejerskab, og så var Alfred Josefsen god til at fremhæve de gode eksempler som inspiration for andre. Han valgte at sende et ugebrev ud til alle, men der er mange måder at trække de gode eksempler frem i lyset på, for eksempel på de ugentlige møder,« siger Michael Uhrenholt.
”Inspirerende og tankevækkende”
I Lederskabet erkender Søren Bak-Jensen, at han måske godt kan have en lille tendens til at glemme at fejre de gode ting, der sker på museet.
»Det er helt sikkert noget jeg vil tage med mig, at jeg skal huske, at det ikke er alle, der bliver motiverede af det samme, som jeg gør. Vi er heldigvis alle sammen forskellige. Jeg skal huske at få samlet op på, hvad det er, der er gået godt, også i en konkret forstand. Det er noget, der kunne styrke den forandring, jeg gerne vil have skabt i den måde, vi arbejder sammen på,« siger Søren Bak-Jensen og tilføjer:
»Det er et utroligt inspirerende og tankevækkende input, og noget, man kan spejle sit eget lederskab i.«
I det fortsatte arbejde med at fintune Arbejdermuseets organisering i en proces, hvor medarbejderne føler sig som medspillere, vil han også tænke videre over forslaget om at lade det være op til de enkelte teamchefer, om de vil bruge KPI’er og regneark, eller arbejde med en mund-til-mund baseret feedback-kultur.
»Jeg tror, man skal passe på med ikke at være alt for firkantet med, hvordan man gerne vil have sin organisation til at se ud, og acceptere, at der kan være forskellige måder at tilrettelægge sit arbejde på i en forholdsvis lille organisation som vores. Det, der kommer ud af det, er vigtigere, end hvordan maskinen egentlig ser ud,« siger Søren Bak-Jensen.
Han vil nu gå videre med indsparkene om, hvordan han kan arbejde med motivation og ejerskab i den fortsatte forandringsproces.
»Det er helt sikkert noget, jeg vil tage med mig. Vi har en tendens til at se os selv i museumsverdenen som noget ganske særligt. Det er sundt at opleve, hvordan erfaringerne fra mange andre områder kan være yderst relevante i vores verden,« siger Søren Bak-Jensen i Lederskabet.