Jeg er ikke nervøs for, at medarbejderne træffer dårlige beslutninger. Jeg ville derimod være nervøs, hvis det alene skulle være op til mig at udvikle og bestemme. Jeg har jo ikke den indsigt i processerne, som medarbejderne har. Så den ledelsesmæssige nøgle til at finde svar på de komplekse problemer, vi står overfor, er at slippe kontrollen en smule. Eller faktisk en hel del.
Det er en misforståelse at frisættelse af medarbejderne er lig med mindre ledelse. Ledelsesopgaven er bare en anden. Du skal rammesætte og facilitere udviklingsarbejdet og sørge for, at medarbejderne føler sig trygge. Trygge ved hinanden. Men også ved dig som leder. De skal opleve, at du er åben og lyttende. Også, eller måske især, når de er utilfredse med noget.
Selvfølgelig kan der være brug for, at lederen træffer en hurtig beslutning. Som i en krisesituation. Men de resterende 95 procent af tiden er det ikke det, lederrollen i mine øjne handler om. Medarbejderne – og særligt de unge – er ikke interesserede i ledere, der ser sig selv som sådan en helteskikkelse med svar og løsninger på alt. Medarbejderne vil ses, høres, have feedback og opleve, at de har mulighed for at påvirke opgaverne.
Vi er heldigvis begyndt at snakke meget mere om mening i arbejdslivet. Jeg tror, at arbejdsglæde og mening i jobbet er tæt forbundet. Det, der giver følelsen af mening, handler ikke kun om virksomhedens overordnede formål. Det handler også om opgaverne i det daglige. Der er ikke meget, der er så drænende som en meningsløs opgave. Eller at måden, man skal løse den på, virker ulogisk. Og det er blot endnu en god grund til at give medarbejderne lov til at præge opgaver og arbejdsgange.
En af mine styrker som leder er, at jeg er god til at være i det svære og uvisse. Nogle oplever det som at få en hammer i hovedet, hvis de bliver mødt med kritik eller uenighed. Jeg ser det mere som en opfordring til at spille en rask omgang ping-pong. Jeg stoler på, at kritikken kommer fra et godt sted. Og minder mig selv om, at de bedste ideer ofte opstår, når vi tør udfordre hinanden og vores arbejdsvaner. Og de gode ideer er der i den grad brug for i et sundhedsvæsen under pres.