En god ven OG en effektiv leder
»Det er en falsk modsætning. Ofte kan det faktisk være mere menneskeligt at træffe de hårde beslutninger end at lade være. Spørgsmålet er, hvordan vi får gjort de hårde ting, vi skal som ledere, samtidig med at vi stadig er ordentlige som mennesker,« siger Rasmus Hougaard og giver selv svaret. For ham at se handler det om at lytte til det, folk siger. Virkelig lytte med det formål at forstå:
»Du skal skabe en forbindelse med empati, så folk oplever, at du reelt sætter dig ind i og forstår den smerte, de oplever. Når du har skabt den forbindelse og et øjeblik mærket den situation, folk er i, så skal du ud af den følelse igen. Man skal ikke overtage følelsen som leder, man skal handle på den. Man skal være meget rationel, men handle i situationen med venlighed og oprigtig opmærksomhed,« lyder Rasmus Hougaards råd.
Han henviser til forskning, der viser, at når man som leder optræder med lydhørhed og omtanke for sine medarbejdere og handler ud fra det, så oplever lederne rent faktisk selv, at de kommer stærkere ud af i de svære situationer, fordi de har kunnet handle sig ud af det og har haft muligheden for at gøre noget.
Rasmus Hougaards eget firma, Potential Projekt, laver jævnligt undersøgelser blandt de 15.000 ledere og 500 organisationer, de arbejder for, og en af disse undersøgelser viser, at de ledere, der formår at balancere virksomhedens mål med omtanke for medarbejdernes trivsel, leverer de bedste resultater og oftest er dem, der bliver forfremmet.
Det er altså både til medarbejdernes, virksomhedens og ens egen fordel, at man som leder lærer at være i de svære situationer og handle hensigtsmæssigt i dem. Og det kræver at man tager ansvaret på sig.