LEGO
Performance og trivsel

LEGO Group: Mindfulness gør os mere effektive

23. oktober 2020

Loren Shuster, Chief People Officer & Head of Corporate Affairs i LEGO Group og tidligere Managing Director i Google, fortæller i denne Q&A om sin erfaring med mindfulness som ledelsesværktøj og de resultater, det skaber.

Gå til Action card

Hvordan bruger du selv mindfulness som leder?

»Jeg mediterer mellem 20 og 40 minutter hver dag. Og så har jeg forskellige tools and tricks, som jeg bruger i løbet af arbejdsdagen. På vej ind til et nyt møde tager jeg ofte de sidste ti skridt meget, meget bevidst. Mærker, hvordan fødderne rammer gulvet, hvilken farve døren har, hvad lugter her af?

Det giver en ro og rydder hovedet, så jeg kan være opmærksom der, hvor jeg træder ind. Det hjælper også med at slippe det, der er sket tidligere på dagen«.  

Ændrer mindfulness på den måde, du er leder på?

»Jeg bliver mere tilstedeværende, mere engageret og mere omsorgsfuld i mødet med mine kolleger.

Det gælder selvfølgelig ikke altid – som alle andre kan jeg også blive kort for hovedet – men det forbedrer ganske enkelt kvaliteten af mit møde og engagement med andre mennesker«.

Bruger I også mindfulness mere organisatorisk i Lego?

»I mit eget ledelsesteam indleder vi alle ansigt til ansigt-møder med 15 minutters mindfulness.

Det kan lyde flippet, men jeg har en klar oplevelse af, at det gør os mere effektive som team. Vi får større fokus og forståelse for hinanden, og dermed bliver vi også mere åbne for hinandens idéer og tanker.

Mere bredt har vi også gennemført et pilotprojekt, hvor over 100 Lego-medarbejdere fra Billund var igennem et mindfulness-forløb over otte uger. Det virkede så godt, at vi også bredte forløbet ud til vores organisationer i London, USA og Singapore«. 

Hvilken effekt har det pilotprojekt haft?

»I de undersøgelser, vi lavede før og efter forløbet, svarede 94 procent af deltagerne, at de havde lært vigtige metoder, som de fortsat forventer at bruge.

Deres selvrapporterede evne til at fokusere steg med 30 procent, evnen til at prioritere opgaver med 25 procent og følelsen af emotionel balance med 26 procent«.

Medarbejdernes emotionelle balance: Hvorfor er det overhovedet vigtigt at beskæftige sig med som leder?

»Vi er en familieejet organisation, der har omsorg som en kerneværdi. Alt, hvad vi gør, er inspireret af børn. Når de føler sig trygge og trives, er de også nysgerrige, udforskende og legende.

Det samme gælder for medarbejderne i Lego. Det skal være et godt og psykisk trygt sted at være«.

Hvornår begyndte du at arbejde med mindfulness som ledelsesværktøj?

»Min personlige rejse med mindfulness begyndte helt tilbage i 1999. Jeg var på et tidageskursus og blev fuldstændig fascineret, fordi jeg på den korte tid oplevede, at mit sind blev roligt og fokuseret på en måde, jeg aldrig havde oplevet før.

Men dengang var mindfulness og meditation ikke helt accepteret, og da slet ikke i en organisatorisk sammenhæng.

Det ændrede sig, da jeg kom til Google. Det er en progressiv arbejdsplads, der var blandt de første til at arbejde med corporate mindfulness, og der havde jeg mulighed for at eksperimentere med metoden som ledelsesværktøj«.

Tre internationale topchefer, der også bruger mindfulness

Jack Dorsey, CEO for Twitter og Square

»Jeg står op klokken fem og mediterer i 30 minutter hver dag [...] Målet er at opbygge en fast rutine, hvor jeg gentager det samme hver eneste dag. Det skaber en stabil sindstilstand, som gør mig mere effektiv, når jeg skal reagere på noget uforudset«.

Padmasree Warrior, tidligere CTO i Cisco Systems

»Det er næsten som en reboot af din hjerne og din sjæl. Det gør det så meget roligere, når jeg skal svare på e-mails senere på dagen«. 

Dominic Barton, Global Managing Partner Emeritus i McKinsey & Company

»Når jeg er sammen med mennesker i løbet af dagen, er jeg fokuseret, jeg er til stede sammen med dem [...] Hvis du ikke er fokuseret, hvis du ikke er til stede, er det demotiverende for andre. De mister motivation. Hvis du ikke er til stede, kan du lige så godt lade være med at holde møder«.

Mere om performance og trivsel

MereteWedellsborg-1920x960_wide-min
Ledelsesværktøjer

Som leder skal du ikke være bange for ophedede diskussioner. For nogle teams kan det være nøglen til de gode resultater

Prøver du også at bremse konfrontationer og konflikt i din ledergruppe? Så gør du måske dig selv og din virksomhed en bjørnetjeneste. De allerbedste lederteams brydes nemlig så det brager og slår gnister. Men de sørger også for at samle hinanden op bagefter.
10 min.
Julie Hollegaard
NEURODIVERGENS

Julie er leder og har valgt at være åben om sin personlighedsforstyrrelse: »Hvis folk tænker mindre om mig af den grund, er det ikke mig, den er gal med«

11 min.
En ældre kollega sidder med sine kolleger
Fastholdelse

5 gode råd: Sådan undgår du, at dine medarbejdere smutter

Folk skifter oftere job end tidligere. Og samtidig må virksomhederne kæmpe for at finde ny hænder. Derfor er der lige nu ekstra god grund til at forsøge at holde på de gode medarbejdere, du allerede har. Tre eksperter fortæller dig hvordan.
8 min.
Steen Lindhardt står og snakker med en kollega
Ledertrivsel

Her har direktøren lært, hvor vigtigt det er at have fokus på lederes trivsel. Og på sin egen

Ledere, der trives godt, er bedre ledere, mener Steen Lindhardt, der som direktør har gjort sine egne lederes trivsel til en strategisk prioritet. En ekspert giver gode råd om, hvordan du selv kan bedre din egen trivsel.
7 min.
Mikkel Severin sidder foran en sort baggrund
Emotionel intelligens

Han er emotionel vejleder for landets topledere. Her er det vigtigste, han fortæller dem

Du kan være verdens skarpeste og fagligt bedst funderet leder, men uden emotionel intelligens bliver dine resultater i bedste fald gennemsnitlige; i værste fald skaber du et spor af destruktion og mistrivsel omkring dig, siger Mikkel Severin, der lærer topchefer at forstå og kontrollere deres følelser – og at lytte.
13 min.
Sara Green står midt i et lokale i virksomheden Pico Publish

I Saras konsulenthus har de helt sløjfet KPI’er: »Man bliver slidt ned i et system, hvor man skal jagte højere, større, vildere«

IT-konsulenthuset PicoPublish har droppet alle økonomiske vækstmål og fokuserer i stedet på kunde- og medarbejdertilfredshed. Det giver en mere meningsfuld hverdag for de ansatte. Og faktisk også en bedre bundlinje.
9 min.