Man skal ikke skelne mellem ansatte og frivillige
Ifølge ledelsesrådgiver Michael Uhrenholt deler Lea Gry von Cotta-Schønberg erfaringer med flere andre NGO-chefer, han har været i kontakt med i forbindelse med sin ledersparring, uden at konfliktniveauet dog på nogen måde kan sammenlignes. For ham er den vigtigste lære, at man som leder skal lade være med at skelne mellem ansatte og frivillige.
»Det synes jeg, at hun er meget skarp på, og det er rigtig godt, for det er ekstremt vigtigt at gøre sig bevidst, når du driver en NGO, at de frivillige også er medarbejdere. De skal behandles på samme måde som almindelige ansatte; der skal stilles krav til dem, og der skal være nogle faste rammer. De skal vide, hvor organisationen er på vej hen, og de skal kende formålet. På det punkt synes jeg faktisk, at hun har nogle meget klare holdninger,« siger Michael Uhrenholt i podcasten.
Efter hans erfaring har mange NGO-ledere en tendens til at tænke, at de frivillige nok skal ’nurses’ lidt ekstra, fordi de kommer af sig selv og ikke får løn for arbejdet.
»Du skal udvise respekt og anerkendelse for det, de frivillige gør. Men du er også nødt til at stille nogle klare krav og rammer til dem, så de ved, hvad det er, de skal leve op til,« siger Michael Uhrenholt.
De voldsomme chikanerier, Lea Gry von Cotta-Schønberg blev udsat for, er helt utilstedelige, understreger han. Og Michael Uhrenholt opfordrer alle, der arbejder med frivillige, til at indskærpe den optræden, man forventer af alle ansatte, frivillige eller ej, i forhold til at opføre sig ordentligt, udvise respekt og holde indgåede aftaler.
»Nogle frivillige kan måske godt lidt have den holdning, at virksomheden skal være taknemmelig for deres indsats, og at der stort set ikke kan stilles krav til dem, ud over at de skal møde op. Den holdning er man som leder nødt til at få afmonteret, for ellers er det de frivillige, der sætter retningen og får det sidste ord,« siger Michael Uhrenholt i Lederskabet – en mellemlederpodcast.