Hvad siger folk uden for virksomheden til, at du som øverste chef arbejder 37 timer?
»Nogle synes, det er megasejt. Andre tror ikke på det. Og så er der en tredje gruppe, som synes, det er useriøst – men det må de jo om. Jeg forsøger at mærke efter, hvad der er det rigtige for mig,« siger Sara Green og påpeger, at hun faktisk har svært ved at forstå, hvad toplederne rundt omkring laver i de mange timer, de ofte arbejder.
»Er det så ikke, fordi du ikke har fået gjort folk omkring dig dygtige og uddelegeret tilstrækkeligt med ansvar?« spørger hun retorisk. »Det er i hvert fald i høj grad det, som ledelse for mig handler om: at rydde forhindringerne af vejen for dine ansatte, så de kan udfolde sig – og vise dem tillid ved at give dem ansvar.«
Og dermed er vi ved virksomhedens sidste værdi: Ansvarlighed.
»Jo mere ansvar, du giver medarbejderne, jo mere tager de ejerskab over opgaverne, fordi de kan mærke, der er tillid til dem,« siger hun.
»Men det betyder ikke, at folk skal sidde og gemme sig i et hjørne med det, de nu har gang i. Tværtimod. Vi stiller store krav til kommunikationen: At folk fortæller om, hvor langt de er med opgaverne, hvad de har af input og tanker om opgaverne, men også om, hvor de er i livet. Ellers bliver det svært at samarbejde om opgaverne – og for os ledere at skabe de bedste rammer for medarbejderne.«
Det kan godt lyde som det modsatte af tillid, når man hele tiden skal fortælle, hvordan det går med opgaverne?
»Det handler ikke om at tjekke folk, men om at skabe et åbent og ærligt arbejdsmiljø, hvor vi deler viden og sparrer om faglige problemstillinger, men hvor vi også kan tale om, når der er noget i privatlivet, vi har brug for at tage højde for.«
Hvordan får I medarbejderne til at løbe i samme retning, når I ikke har økonomiske mål at navigere efter?
»Ved at involvere medarbejderne så meget som muligt i strategiarbejdet og opgaveløsningen. Jeg tror faktisk, at lysten til at være med på rejsen er større, når medarbejderne har været med til at påvirke retningen og den måde, vi arbejder på,« siger hun.
Og hvordan måler I så på, om I opnår det, I gerne vil?
»Helt konkret måler vi kundetilfredsheden årligt og medarbejdertrivslen månedligt. Det giver en ret god idé om, hvorvidt vi overordnet set er der, hvor vi skal være,« siger Sara Green, der forklarer, at medarbejderne har en-til-en-samtaler med deres nærmeste leder på månedlig basis.
»Vi forsøger at holde en tæt dialog med medarbejderne – ikke for at detailstyre, men for at blive kloge på, hvad vi kan gøre for at hjælpe dem i hverdagen.«