Lønnen fylder mindre
Udover Barista Pulse har ledelsen trykket på flere andre knapper for at øge trivslen. Blandt andet har ændringer i KPI’er og lønninger været med til at skabe forandringer for de cirka 1.000 ansatte, hvoraf langt de fleste er i alderen 18-23 år.
De arbejder i en branche, der ikke bare er kendetegnet ved høj personaleomsætning. Til tider har den været ramt af historier om dårlige arbejdsvilkår. Også Espresso House, der i 2019 fik kritik af medarbejdere, der fortalte om dårligt arbejdsmiljø, blandt andet med underbemanding og manglende pauser. Josefine Amalie Hansen tager selv emnet op, og hun kan genkende, at der er et ‘før’ og ‘efter’ i forhold til, at der manglede fokus på medarbejderne.
»Der var nogle historier i medierne, blandt andet om stress og ulønnede personalemøder, men vores ledelse tog fat i det og gjorde op med den kultur. Er du til et møde, er du også på arbejde, og så får du selvfølgelig løn for den tid.«
Hun nævner også den sundhedsforsikring, der blev indført, så ansatte kan få hjælp af en psykolog, hvis der for eksempel er symptomer på stress, og generelt er der skabt bedre rammer for trivslen, mener hun.
»Kigger jeg tre eller fem år tilbage, er det tydeligt, at der er sket en positiv ændring. Min personlige work-life-balance er også blevet bedre. Jeg har to børn derhjemme, og ulempen ved restaurationsbranchen er jo, at vi har åbent på mange forskellige tidspunkter, og som leder skal jeg være tilgængelig. Men jeg synes, vi er blevet dygtigere til at til at sætte rammerne for, at vores kollegaer trives og er trænet ordentligt. Jeg kan godt forstå, at man smutter fra en arbejdsplads, hvis man ikke får en ordentlig træning og bare bliver kastet ud i det.«
I foråret 2023 hævede Espresso House timelønnen med 10 kroner. Dermed ligger kæden lønmæssigt en smule højere end flere konkurrenter, men Josefine Amalie Hansen vurderer, at det i højere grad end lønnen er de andre tiltag, der spiller ind, når medarbejderne bliver længere tid hos Espresso House.
»Jeg har så sent som i går skrevet kontrakt med en ny Assistant Manager, som kommer fra et andet firma i restaurationsbranchen. Hun havde flest spørgsmål til work-life-balancen og arbejdsmiljøet. Hun går ned i løn ved at tage jobbet her, men fordi hun havde en god fornemmelse af teamet og det, jeg fortalte om arbejdspladsen, valgte hun os.«