Høj EQ giver god trivsel
For ham er det måske vigtigste i arbejdet med EQ som strategisk prioritet at gøre ledere bevidste om, i hvor høj grad deres handlinger og egne følelser påvirker deres medarbejdere og deres lyst og evne til at præstere.
»Skåret ind til benet handler det om at lære dine følelser at kende, så du kan håndtere dem hensigtsmæssigt og på en måde, så du ikke påvirker dine omgivelser negativt,« siger Mikkel Severin og henviser til en undersøgelse fra Hay Group, der viser, at når en leder scorer højt på selvindsigt, står de i ni ud af ti tilfælde i spidsen for teams, der er karakteriseret ved god trivsel og høj performance, og hvor ingen er demotiverede. For ledere med lav EQ er billedet det stik modsatte.
»Alle mennesker har et basalt behov for at blive set, hørt og anerkendt af deres leder, og præsterer langt bedre, når de oplever, at det faktisk sker. De allerbedste ledere undgår at demotivere; de tror på folk, bygger dem op og giver dem lyst til at præstere, og det frigiver en enorm mængde af energi. Det er den meget lavpraktiske forklaring på, hvorfor alle ledere bør gøre EQ til en absolut topprioritet,« siger Mikkel Severin.
Hvad vil du sige til dem, som vil opfatte snakken om EQ som ’kejserens nye klæder,’ og som måske vil synes, at du bruger en masse fine ord om noget, der basalt set bare kan beskrives som ’god ledelse’?
»Jeg møder mange, for hvem god ledelse handler om KPI’er, salgstal og budgetter fremfor mennesker. Så hvis du med god ledelse tænker på emotionelle kompetencer, der sætter mennesket først, så er vi helt enige i, at EQ er lig med god ledelse. EQ er forudsætningen for at kunne skabe kæmpestor trivsel og dermed også fremragende resultater,« siger Mikkel Severin og henviser blandt andet til Harvard-professoren Yuval Noah Harari, der betegner EQ som den vigtigste lederkompetence i det næste halve århundrede, og til World Economic Forum, der lister emotionel intelligens helt i toppen over de kompetencer, der bliver mest efterspurgt blandt ledere i de kommende år.
»I bund og grund handler emotionel intelligens om at øge lederens menneskelige kompetencer og om at lære at styre sine egne og andres følelser i en positiv retning for derved at opnå større succes. Det er der ikke noget som helst mystisk i; tværtimod er det meget velunderbygget med masser af studier og forskning,« fastslår Mikkel Severin.
Som en ikke uvæsentlig sidegevinst peger han på, at mange af de ledere, han har været emotionel vejleder for, oplever, at EQ-teknikkerne også virker uden for jobbet.
»Det giver mig et enormt kick, når jeg kan se, hvor hurtigt folk kan få et arbejdsliv, der er radikalt anderledes, men også hvor stort impact, det har på privatlivet også,« siger Mikkel Severin.
Han har fået mange tilbagemeldinger fra klienter, der fortæller, hvordan arbejdet med EQ har ændret samtalerne med og relationen til deres børn eller deres ægtefælle.
»Når du bliver bevidst om emotionel intelligens, og for eksempel lærer at lytte ordentligt, kan det bruges til at styrke dine relationer i alle mulige situationer og sammenhænge,« lyder det fra Mikkel Severin.