Følelser oversat til modeller
Sammen med teamlederne udviklede Tinnamaria Larsson-Bertelsen et redskab, der skulle gøre det nemmere for de konkurrencefokuserede konsulenter at tale om følelser. Løsningen blev et ’Energibarometer’, der i stedet for at adressere følelserne direkte, måler energien hos den enkelte. Det viste sig nemlig at være lettere for de ansatte at sige, at de var lave på energi, end at de var kede af det, sure eller vrede.
Meditationerne havde allerede trænet de ansatte i at mærke efter, hvordan de havde det, og måske derfor blev Energibarometeret hurtigt et redskab, som hele Deloitte i dag bruger til at måle indikationer på trivslen.
Men Tinnamaria Larsson-Bertelsen er ikke stoppet her. Den spirituelle rejse har budt på en konstant selvudvikling: ”Har man først sagt ja, kommer nye trin løbende til,” griner Tinnamaria Larsson-Bertelsen.
Flere af de især unge ledere gav på et tidspunkt udtryk for, at de ikke vidste, hvordan de skulle stille de mere personlige eller dybere spørgsmål til særligt de mere erfarne konsulenter. Problemet fik endnu en gang Tinnamaria Larsson-Bertelsen til at gå i det spirituelle værksted og sammen med deres talenter opfandt de endnu et redskab.
Denne gang udviklede de et ’ledelseshjul’, der skulle hjælpe ledere og medarbejdere til at få italesat de vigtige emner. Det kan for eksempel være balancen mellem arbejdet og privatlivet, om folk er tilfredse med deres opgaver, om de føler, de får udlevet deres potentiale, og hvad der står i vejen for, at de bliver bedre udgaver af sig selv.
»Det er helt ok at være lav på energi, men så har man en opgave i at finde ud af, hvorfor man er det, så man kan ændre det,« siger hun. Med Energibarometeret og Ledelseshjulet har de svære samtaler i dag fået en ramme i Deloitte, så folk lettere kan tale om, hvordan de har det, og hvordan de med ret enkelte greb kan ændre en dårlig situation.
Ligesom tilfældet var med meditation og Energibarometeret, viste Ledelseshjulet hurtigt sin effekt. Det gjorde det lettere for de ansatte at tale med deres leder om personlige eller dybere spørgsmål, som ellers kunne have grebet forstyrrende ind på arbejdspladsen. Som et konkret eksempel fremhæver Tinnamaria Larsson-Bertelsen en seniorkonsulent, der fortalte hende, at han havde været irriteret i en periode.
»Normalt ville han have talt med sine kollegaer om, hvor grundirriteret han var, og hvor latterlig en oplevelse, han havde haft med den opgave, han havde fået fra sin leder, fordi han ikke følte, at rammerne var blevet sat ordentligt. Han ville have spredt masser af dårlig energi. Men efter at han var blevet undervist i Energibarometeret, kunne han finde ud af, hvem der kunne hjælpe ham. Han gik tilbage til sin leder og fortalte om sine frustrationer. Dem kunne lederen godt forstå, og seniorkonsulenten fik sine ønsker opfyldt, så hans energi med det samme kom op igen. Det tog under to minutter,« siger Tinnamaria Larsson-Bertelsen.