Tag åben snak om konsekvenserne
Når der alligevel pludselig kommer en ny forespørgsel, er det vigtigt at gøre det klart for alle, herunder især din egen chef, hvad den negative indvirkning vil være på de eksisterende projekter.
»Det er jo ikke fordi, der sidder folk, som bare venter på at der kommer en forespørgsel oppefra. Sådan er det i hvert fald ikke i mit team. Alle har supertravlt, og alle er fuldt udnyttede. Så hvis der kommer noget nyt ind fra højre, bliver man nødt til at tage en åben dialog om konsekvenserne, og den dialog er immervæk væsentligt nemmere, hvis du har veldefinerede initiativer og projekter, og hvis du tydeligt har kommunikeret, at du har ressourcefordelt folk på den rigtige måde,« siger Lasse Stær Hoffmeyer og tilføjer:
»Det tager ikke nødvendigvis dilemmaet væk, men det gør, at du i det mindste kan have en oplyst snak om den negative indvirkning, en ny forespørgsel vil medføre.«
’Bare en stationsforstander’
Ifølge Michael Uhrenholt bliver han jævnligt kontaktet af mellemledere, der mistrives, fordi topledelsen skiftevis beder dem om at gå til højre og venstre, to skridt frem og så tilbage igen.
»Som mellemleder er det en grundpræmis, at du skal være loyal overfor din egen topledelse. Men vi oplever i vores sparring, at mange mellemledere føler sig lidt taget med bukserne nede. De er gået ind i funktionen med nogle ideer om, hvad det er, jobbet går ud på, men når hverdagen melder sig, finder de ud af, at chefen skifter sind, mening og retning hvert andet øjeblik,« siger Michael Uhrenholt.
Derfor er det helt afgørende, at du som mellemleder har indgået en klar kontrakt med din egen chef om, hvordan tingene skal køre.
»En gang imellem kan der så alligevel komme en ordre oppefra, som du ikke kan se meningen i, og som virker hovedløs, for eksempel hvis en direktør får en pludselig indskydelse og beslutter sig for at løbe med den. Her skal du se dig selv som en konstruktiv modspiller for din egen chef, og det er klart en del af dit ansvar at forklare chefen, at forslaget ikke giver mening,« siger Michael Uhrenholt.
Hvis man som mellemleder bare står med hatten i hånden og tager imod alt det, chefen smider ned i den, er du ikke længere mellemleder, hverken for dine medarbejdere eller for din chef, tilføjer han.
»Så er du bare en stationsforstander, der sikrer at toget kommer og går til tiden.«