Hvordan formulerer man en brugbar drøm?
»Den skal være meningsfuld i forhold til virksomhedens kerne og meningsfuld i forhold til den fremtid, vi ankommer i. Det handler om fællesskaber og elskværdige livsrejser. En elskværdig livsrejse betyder, at mennesker trives bedst, hvis de føler sig elskværdige. Værdige til at blive elsket. Som mennesker stræber vi efter den værdighed. Vi manøvrerer efter den gennem hele livet, fordi vi prøver at komme ind i meningsfulde fællesskaber, hvor vi bliver elsket. Det er eksistentielt og et meget stærkere drivmiddel end belønning. Samtidig skal drømmen være opnåelig, men opnåelig er ikke nødvendigvis det samme som realistisk. En drøm kan godt være urealistisk til at begynde med, men stadig opnåelig. Hvis man formår at udvikle sig, kan man skabe noget, der virkede urealistisk i begyndelsen. Derudover skal retningen være tydelig, men ikke nødvendigvis meget smal.«
Som et konkret eksempel nævner Mikael Trolle sin tid som træner for herrelandsholdet i volleyball. Det var ikke realistisk at tro, at Danmark kunne vinde et europamesterskab eller verdensmesterskab, for så skulle andre lande med langt flere spillere til rådighed end Danmark underpræstere markant. Derfor handlede den drøm, som Trolle og spillerne formulerede, ikke om at løfte tunge pokaler.
»Vi formulerede en drøm om, at vi gerne ville have mulighed for at spille mod de bedste i verden. Det var en konkret drøm om at blive så dygtige, at vi kunne komme ud i arenaerne rundt om i verden og spille mod de bedste. At spille mod de bedste i verden handler jo dybest set om at modtage samme anerkendelse som dem, men også om at lære af dem og gøre tingene lidt ligesom dem. På den måde påvirkede det også vores mindset, og den måde vi trænede og udviklede os på. Og det viste sig rent faktisk, at vi på den måde kunne komme meget længere, end hvis vi havde haft et låst resultatmål.«
Hvad er problemet med resultatmål?
»Resultatmål er noget ledere bliver tvunget ind i. Det er jo nærmest en leg, man er nødt til at lege, selvom man ved, at det er noget andet, der skal til. Jeg spørger tit ledergrupper, hvad det gavner at have resultatmål. Først bliver der helt stille. Så siger nogen: ‘Jamen det er vi nødt til for at vide, om vi kommer derhen, og hvordan vi skal komme derhen.’ Men hvad nu hvis det ikke nødvendigvis handler om at vide, hvordan man kommer derhen, men at komme derhen på den bedst tænkelige måde? Det er to forskellige ting. Hvis du prøver at regne den ud fra start, altså hvordan man kommer derhen, er der ret stor risiko for, at man ikke rammer rigtigt, for man kan komme derhen på mange forskellige måder, og målet kan flytte sig undervejs. Altså, det er jo vanvittigt at have resultatmål, hvis de begrænser din evne til at udfolde virksomhedens potentiale til et højere niveau.«