Da Jesper Dalgaard-Jensen arbejdede som marketingchef i en større byggemarkedskæde, var han en dag til møde. Han og hans medarbejdere havde forberedt en ny kampagne, som var på dagsordenen. En af de øverste chefer skulle deltage. Men da han kom ind i mødelokalet, skiftede stemningen brat.
»Han var sur og negativ. Smed med sine papirer, og kaldte det, vi havde lavet, ”noget værre lort” og sagde, at han bare havde lyst til at skride. Han teede sig som et barn, der ikke har fået sin vilje«, fortæller Jesper Dalgaard-Jensen.
Tavsheden var pinagtig, husker Jesper Dalgaard-Jensen, som sad og vred sig indvendigt. Som leder for de medarbejdere, der omhyggeligt havde forberedt sig på mødet, men nu fik skældud, følte han, han burde gribe ind. Men han gjorde ingenting.
»Jeg skulle have sagt fra og sagt noget i retning af: “Stop nu. Vi er voksne mennesker alle sammen, og der sidder faktisk nogen her, som har gjort en indsats. Fortæl os, hvad du har på hjerte i stedet for at opføre dig på den måde«, siger han.
Hvad tænker de andre?
Men Jesper Dalgaard-Jensen dukkede sig, tiede – og skammede sig.
»Jeg kan love dig, den følelse af, at gå ud fra mødet uden at have forsvaret mine medarbejdere, gav mig ondt i maven. De havde jo gjort, hvad de kunne, og var selvfølgelig tyngede efter mødet.«
Jesper Dalgaard-Jensens tanker kredsede om, hvad hans medarbejdere tænkte om ham.
»Nogle af dem måtte nødvendigvis tænke, at jeg virkelig godt kunne have sagt eller gjort noget. Det burde jeg jo også.«
Men Jesper Dalgaard-Jensen tiede af en grund. Den lunefulde direktør havde nemlig tidligere fyret otte marketingchefer. Og der var generelt en hård tone og kultur på arbejdspladsen, som Jesper Dalgaard-Jensen forsøgte at passe ind i, siger han.
»Jeg ønskede ikke at komme i bad standing og ryge samme vej som de otte andre. Og så var jeg bange for at få prædikatet: blød marketingmand.«