Vi undervurderer mennesket i forandringsprocesser
Den indsigt har hun siden gjort til sin levevej. Sidste år lagde hun livet som topchef bag sig og søsatte sin egen virksomhed med en mission om at reducere frygt i virksomheder, og derved bane vej for mere succesfulde organisationsforandringer.
»Ledere ser ikke, hvor meget frygt og mistillid fylder hos medarbejdere. Derfor undervurderer de den menneskelige faktor i forandringsprocesser. Men frygt er et grundvilkår i os alle. Derfor også i vores arbejdsliv, hvor vi frygter ikke at føle os gode nok, blive til grin eller begå fejl«, siger Karen Tobiasen.
Hun fortæller, at forskellige kulturanalyser og studier af organisationer viser, at frygt begrænser vores hjernekapacitet.
En begrænsning, der ifølge Karen Tobiasen koster dyrt i en tid, hvor behovet for konstant forandring, nytænkning og kreative idéer aldrig har været større.
»Jeg har som HR-chef selv været med til utallige forandringer. Mange, der aldrig rigtig lykkedes. Og til sidst indså jeg – grundet min egen oplevelse med frygt og den frygt, jeg så hos andre – at forandringsprocesserne fejler, fordi folk er for bange til at give sig selv fuldt ud«.
»Skal vi have transformationer til at lykkes, er det derfor her vi må starte«, fortæller Karen Tobiasen, der har mere end 20 års erfaring som topleder inden for transformation, HR og kultur i internationale koncerner som Nordea, SAP og Philips.
Du skal starte den store transformation i det små
Hendes budskab til ledere er klart: Hvis du skal skabe succesfulde forandringer, må du altså nedbringe frygten i medarbejderne først.
Det vil sige arbejde med individuelle forandringer hos dem alle hver især og gøre det kontinuerligt og så lade de mange personlige transformationer bane vej for den store forandring i organisationen til sidst.
En tilgang, der vender op og ned på den måde de fleste organisationstransformationer angribes på i dag.
»I dag laver man organisationsforandringer udefra-og-ind eller oppefra-og-ned. Man ruller store planer ned over først den ene og så den anden afdeling og undrer sig så til sidst over, at det ikke virkede«.
»Men det gør det ikke, fordi vi skal gribe det an i omvendt rækkefølge. Forandre indefra-og-ud med de små skridts forandringer i det enkelte menneske først og så lade de større i organisationen ske bagefter«, siger Karen Tobiasen.
Ti trin til kærlig tranformation
Til den proces har hun udviklet en ti-trins-model, som kan fungere som transformationsværktøj, og som hun beskriver i bogen The Heart Revolution.
Værktøjet er et sammenkog af hendes 20 års erfaringer med transformationsledelse i samarbejde med fagfolk som psykologer, sociologer, hjerneforskere, forandringskonsulenter, medarbejdere og ledere.