Blomster er ikke nok
Jo større tillid til ledelsen, jo bedre er chancerne for at forebygge og behandle stress blandt medarbejderne, konkluderer Bo Netterstrøm. Det handler om, at medarbejderne skal vide, at der er hjælp at hente, hvis de begynder at mærke faresignaler, men ifølge stresseksperten skal der mere til end at sige: ‘Min dør er altid åben’.
»Det er ikke nok at sige sådan og vente på, at folk skal komme ind ad den dør. Det er meget mere proaktivt, hvis lederen er opmærksom på, hvordan de ansatte agerer i dagligdagen. Ser de glade og tilfredse ud? Er der nogen, der isolerer sig lidt og ikke længere spiser frokost sammen med de andre? Falder præstationsniveauet?«
Og som endnu et vigtigt værktøj bør arbejdspladsen have en køreplan for at afhjælpe stress, nærmere bestemt en stress- eller trivselspolitik. Bo Netterstrøms erfaring er, at alene det at have sådan en politik, er et vigtigt signal, der styrker medarbejdernes tillid til ledelsen.
»Det er ikke så vigtigt, om man kalder sådan en politik for det ene eller det andet. Det vigtige er, at det signalerer over for medarbejderne, at stress bliver taget alvorligt. At de kan se, at topledelsen prioriterer det.«
Og det er ikke en selvfølge ifølge Bo Netterstrøm. Han møder stadig ledere fra store virksomheder, der siger, at de ikke har en stresspolitik – og at der i øvrigt slet ikke er stress hos dem. Men topledelsen bør netop engagere sig i en stresspolitik, mener han.
»Det skal have opbakning oppefra, for det er et vigtigt signal til medarbejderne. Men så må sådan en politik gerne blive skabt nedefra, for eksempel i en arbejdsgruppe. Topledelsen har jo ikke nødvendigvis føling med, hvad der rører sig ‘på gulvet’,« siger Bo Netterstrøm.
Han anbefaler, at det skal være en detaljeret plan, der giver lederen nogle konkrete værktøjer og klarhed over for eksempel, hvad der er den nærmeste leders opgave, og hvad der er HR’s opgave. Ifølge Bo Netterstrøm bliver lederen ofte slet ikke inddraget, når der er tilfælde af stress, selvom det øger chancen for, at medarbejderen kommer godt igennem forløbet. Lederen bør blandt andet have retningslinjer for, om en medarbejder med stresssymptomer skal sendes hjem med det samme, om det kan klares med justeringer af arbejdsopgaverne, og hvor der kan hentes psykologhjælp.
»Hvis ikke der er nogle retningslinjer, kan en leder blive usikker på, hvad hans eller hendes rolle er i sådan en situation. Som leder skal man vide, hvad man skal foretage sig, og hvad man ikke skal foretage sig, for hvor går grænsen?,« siger Netterstrøm med henvisning til, at det for eksempel også kan være noget privat, der stresser og påvirker arbejdslivet.
Hans anbefaling er dog, at ledere ikke skal være for berøringsangst. De stressramte, han har hjulpet, er kun glade for, hvis deres leder har rakt ud og vist interesse for, hvordan de har det.
»Der er arbejdsgivere, der bare sender blomster, men det er jo ikke nok. Man må ringe eller skrive og spørge, hvordan det går. Den gode leder stiller sig til rådighed, ikke bare én gang, men aftaler, at man tales ved igen om en uge eller to for at høre, hvordan det går.«