3. Hav et økosystem-mindset
Muligheden for digitalt at udveksle data åbner for nye samarbejdsmuligheder, fordi udveksling af data og informationer kan foregå digitalt.
Derfor er det vigtigt med et økosystem-mindset. Det gør det muligt for organisationer at etablere gensidigt givende partnerskaber med eksempelvis organisationer fra andre brancher og sektorer, specialister, leverandører, kunder, slutkunder, borgere og konkurrenter.
»Det handler om at tænke organisationen som en del af noget større – om at blive mindre i sin egen kerne og være god til at samarbejde med andre for at få succes. Det kræver, at du er villig til at afgive kontrol«, siger Pernille Kræmmergaard.
Hun hæfter sig ved, at der i al outsourcing altid er et element af økosystemtanken, men at de digitale muligheder udvider dem.
»Mulighederne er større. Samtidig er kundernes forventninger til, at en virksomhed kan levere hele pakken, også stigende. Alle skal vinde på det. Her handler det ikke om at presse en leverandør til det yderste på prisen, men om at få det bedst mulige samarbejde til gavn for slutkunderne«, fortæller hun.
4. Hav teknologisk fremsyn
Teknologisk fremsyn handler om, at du eller en anden i organisationen konstant og systematisk overvåger den teknologiske udvikling og konsekvenserne for virksomheden, branchen og det omskiftelige konkurrencemæssige landskab.
Det er vigtigt, at der i organisationen er en struktureret tilgang til ny teknologi.
»Tidligere ringede du og bestilte en ny vare eller it-ydelse, når du havde brug for det. Men nu skal teknologien også ændre og forme organisationer, og det kan have betydning for forretningsmodellen. Derfor er der nogen, der skal sidde med ansvaret eksplicit«, siger Pernille Kræmmergaard.
Teknologisk fremsyn skal føde ind i den digitalt visionære organisation og hjælpe med at skelne skidt og kanel. Viden om nye teknologier skal gøre jeres organisation i stand til at træffe de rette valg og ikke hoppe med på den kække sælgers limpind.
»Mange oplever, at de bliver ringet op af en sælger, der vil udvikle kunstig intelligens til virksomheden, og typisk lyder det som om, at mulighederne er uanede. Der bliver underskrevet en kontrakt, leverandøren går i gang med at udvikle og efter et stykke tid står det klart, at teknologien slet ikke var moden«, fortæller Pernille Kræmmergaard.
5. Orkestrér din it korrekt
Din it-afdeling skal både kunne levere stensikre, fejlfri og stærkt styrede kernesystemer på den ene side samt fleksible, interaktive platforme på den anden side. Typisk skal den også kunne have en snitflade til andre i økosystemet.
Det er store krav, som kræver en stærk bevidsthed om, hvordan den teknologiske arkitektur skal designes og orkestreres, samt en klart defineret ansvarsfordeling for anvendelsen af og beslutninger om it.
»Det kan lyde kedeligt, men det er faktisk helt afgørende for dit strategiske råderum. Har du en spaghettistruktur i it-setuppet, så kan det være vanskeligt at rykke hurtigt«, siger Pernille Kræmmergaard.
Grundforudsætningen for den rette it-orkestrering er at it ledes strategisk. Pernille Kræmmergaard erindrer et eksempel fra bankverdenen som viser, hvordan forskellige tilgange kan drive selskaber i vidt forskellige retninger.
»For 15-20 år siden sagde Danske Bank, at den reelt var en it-virksomhed, mens Nordea-ledelsen holdt fast i, at den var en bank. 10 år senere var Nordea knapt så stolte. Danske Bank havde klaret sig godt, fordi de havde haft styr på it, mens de i Nordea har brugt – og stadig bruger – store summer på at få standardiseringer og systemintegration på plads«, fortæller Pernille Kræmmergaard.
6. Vær datadreven
Organisationen kan bruge data som en strategisk ressource og lede, styre og skabe de rette beslutningsstrukturer – herunder også arbejdet med dataetik og gennemsigtighed
Men det er vigtigt at gå til det systematisk. Pernille Kræmmergaard møder mange, der hævder, at de træffer beslutninger baseret på data, men som i virkeligheden ikke gør det. Derfor skelner hun mellem begreberne dataassisteret og datadrevet ledelse.
»At være datadrevet handler om at bruge data til at udvikle forretningen og være dygtig i sine forudsigelser«, fortæller hun.
At være datadrevet er altså mere end nogle hurtigere statistikker om antal solgte varer, geografisk spredning, og hvad man ellers kan trække af datapunkter ud af virksomhedernes it-systemer.
At være datadrevet handler om at forudsige adfærd og optegne databaserede scenarier for konsekvenserne af bestemte beslutninger.
»Et godt eksempel er Vestas. Her ved teknikerne, at en møtrik vil løsne sig fire dage før, den går i stykker, så man kan sende en reparatør ud. Her er data altså med til at gøre, at man kan forebygge frem for at helbrede«, siger hun.
7. Vær ambidekstral
Begrebet ambidekstral benyttes om mennesker, der er lige dygtige til at bruge højre og venstre hånd. Lidt den samme evne skal du mestre som digital leder. Med den ene hånd skal du udvikle. Med den anden skal du drive og optimere den eksisterende forretning.
»Jeg plejer at kalde det ”begge hænder på roret”-ledelse. Vi kan bruge nye teknologier til at få bedre styr på den eksisterende retning – og det kan vi leve af i et stykke tid. Men det holder ikke alene i længden, så med den anden hånd skal du skabe noget nyt«, siger Pernille Kræmmergaard.
Der findes ikke nogen enkel opskrift.
En del virksomheder har forsøgt sig med at etablere innovative enheder ved siden af den eksisterende organisation – afdelinger, der starter fra scratch uden at være belastet af fortidens systemer og praksisser.
»Men mange er holdt op med den model igen, fordi det er svært på et senere tidspunkt at indlemme i den eksisterende forretning«, fortæller Pernille Kræmmergaard.
Den anden vej er at facilitere det eksplorative rum i organisationen og gøre det til en del af kulturen.
Du kan eksempelvis arbejde sekventielt – have perioder med udvikling og perioder med implementering i driften. Det er og bliver et ledelsesansvar, hvis I skal undgå, at ”plejer” og behovene i den eksisterende forretning tager over.