Mere energi og mindre stress
»Resultaterne viste, at medarbejderne både starter og slutter dagen med mere energi, efter pausen blev introduceret, og stressniveauet faldt,« fortæller Pia Hauge og konstaterer:
»Det betyder jo, at effekten af en pause klokken 10.00 om formiddagen varer helt til ud på eftermiddagen, så medarbejderne har mere energi – også når de får fri.«
Efter forsøget har Helle Dahl evalueret med sine medarbejdere, som generelt var positive over formiddagspausen.
»Der var flere, der ikke helt opdagede en markant forskel, men for nogen gjorde det en enorm forskel. Jeg tror endda, at forsøget var med til at redde en af mine medarbejdere fra stress,« fortæller Helle Dahl.
Og hendes højtpræsterende medarbejder, Duracell-batteriet Gitte Rømer, har lagt skepsissen på hylden efter at have givet formiddagspausen en chance:
»Jeg kunne bare mærke en kæmpe effekt resten af dagen og et kæmpe overskud,« fortæller hun.
»Jeg synes slet ikke længere, at 20 minutter er for lang tid. For mig er den tid nødvendig for at komme ned i gear.«
Men der var også nogle, som ønskede selv at bestemme, hvor meget og hvornår, de skulle holde pausen, fortæller leder Helle Dahl:
»Der var nogen, som bare blev afhængige af deres tyve minutters pause. Men der var også nogen, som følte, at de blev mere stressede over længden på tyve minutter. Inklusiv mig selv. Jeg sad og kiggede på uret de sidste fem minutter og tænkte, hvornår jeg mon kunne begynde arbejdet igen. Så derfor er det meget individuelt.«
Selvom det viste sig, at pauserne ikke gik udover den samlede produktion, er det svært ikke at bekymre sig om den, erkender hun.
»Selvom vi indførte en formel pause, var der stadig lige så meget snak over kaffemaskinen, så det ser ikke ud til at de formelle pauser effektiviserede pauserne. Så det har jeg nogle overvejelser om. Der skal i hvert fald eksperimenteres lidt mere.«
Pia Hauge pointerer dog, at pauser netop kan være ekstra vigtige for de medarbejdere, der ikke får holdt pause, fordi de ikke selv synes, de har tid til det – eller fordi, de ikke vil opfattes som dovne i chefens øjne:
»Det kan netop handle om, at de er ved at miste overblikket eller simpelthen har mistet evnen til at finde ro og engagere sig i noget andet. Her er det lederens opgave at fange stress i opløbet og hjælpe medarbejderne til at få holdt pause med god samvittighed. Det betyder, at lederen skal legitimere pausen. Både fordi pausen sænker stressniveauet her og nu, og fordi det bliver lettere at få bugt med svære opgaver og bevare overblikket og undgå stress, når man er frisk i hovedet,« fortæller Pia Hauge og understreger, at den kvalitetsbevidste leder bør insistere på pauser i løbet af dagen:
»Alt for mange dumme fejl og dårlige beslutninger som konsekvens af trætte hjerner er langsommeligt og stressende i det lange løb for alle,« konstaterer hun.