Man skal altid stoppe op og stille sig selv nogle helt centrale spørgsmål, inden man søger videre til et nyt job, siger ledelsesrådgiver hos Lederne, Bjarne Henning Jensen.
Hvad skal man tænke over, inden man søger væk?
»Man skal gøre sig klart, om det bare er en hurtig flugtvej, når ting bliver besværlige. Se din nye hverdag for dig. Hvad bliver anderledes? Hvem skal jeg arbejde tæt sammen med, hvilke dilemmaer kan opstå i jobbet, hvilke ledelsesmæssige udfordringer kommer der? Det er vigtigt at være konkret. Husk også at alt kan se shiny ud i et stillingsopslag.«
»Vær skarp på, hvad du forlader. Vi møder en del, som er havnet i en fælde. De får et fantastisk jobtilbud, og ikke et øje er tørt. De stiger på, og så er der tidsler i græsplænen. Det, der var selvfølgeligheder i ens tidligere job, er det ikke længere. Det kan være alt fra lavpraktiske ting som at kunne parkere om morgenen, til om man har et ledelesesmandat, der kan bruges til noget. Hvis man kun har oplevet god ledelse tidligere og ikke ved, hvad dårlig ledelse er, så opdager man det først, når man står i det.«
»Spørg dig selv: Hvad er det præcis jeg vil have anderledes? Forestil dig, at du kan sætte dig foran din nuværende chef med ønskesedlen og bede om alt. Det kan være grænseoverskridende, men du vil måske gerne have mere frihed, andre opgaver og på flere kurser. Mange finder ud af, at det kan de faktisk godt få, der hvor de er. De har bare ikke turdet bede om det.«
»Husk også, at der er faser i livet, hvor det er en dårlig idé at skifte job. Du sidder på en taburet med tre ben: Familien, jobbet, boligen. Er du i gang med en stor flytteproces, skal du ikke skifte job, selvom du tænker: ‘Det er bare lige.’ For det er det sjældent. Du skal heller ikke skifte midt i en skilsmisse. Der er grænser for, hvad et menneske kan overskue, og ro på bagsmækken er en vigtig forudsætning, når man skifter job.«
Hvilke fordele kan der være ved at blive i et job?
»Den helt store fordel er, at man identificerer sig meget mere med virksomheden, end hvis man lige er kommet. Man har taget den bløde pakke i virksomheden til sig: Værdisættet og kulturen, og alt det, der får en virksomhed til at fungere, det er man en central del af. Man høster anerkendelse og tillid.«
»Tillid er virkelig et nøgleord. Man nyder en tillid baseret på årelang god opførsel og indsats, og gode resultater. Og så er al performance-usikkerhed væk. Man er afklaret i forhold til risici, og ved hvor lokummet brænder, hvis det brænder. Man ved, at med Per og Poul i spidsen, så går det ikke helt galt.«