Insisterer på at de ansatte skal møde ind på kontoret
Casper Bengtson er normalt ikke typen, der sætter hårdt mod hårdt eller ’bosser’ alting igennem. Lige bortset fra når det gælder modefænomenet ’hybridt arbejde’.
Mens masser af virksomheder efter corona-pandemien er gået all in på at downsize hovedkontorerne til fordel for hjemmearbejdspladser, befinder Casper Bengtson sig i den helt modsatte grøft.
»Jeg hopper slet ikke på den der med, at corona har lært os, at vi slet ikke behøver være her på kontoret. Langt de fleste gode resultater kommer af, at man er sammen. Ideer bygger jo på feedback, hvor den ene siger noget, og den anden griber tråden og siger noget oveni. Og lige pludselig kommer der et godt produkt ud af det,« siger Casper Bengtsson og tilføjer:
»Den kreativitet kan du bare ikke få gennem videomøder. For mig at se dræber Zoom al kreativitet.«
Efter corona-pandemien har Casper Bengtson indført marginalt mere fleksibilitet, når det gælder muligheden for at arbejde hjemme. Men hovedreglen for de 100 medarbejdere er, at de som udgangspunkt skal møde ind på kontoret, eller på anden måde være sammen med artisterne.
»De bedste resultater kommer bare ikke, hvis vi sidder ved hver vores computer i et hjørne af stuen derhjemme. Når vi har et møde med Lukas Graham, der skal præsentere noget nyt musik, er det afgørende, at vi sidder sammen og fornemmer musikken, fornemmer viben og hinandens reaktion. Det kan du altså ikke på Zoom eller Teams,« siger Casper Bengtson.
Pinen skal ikke trækkes ud
Som leder bliver han udfordret allermest, når han skal tage de ubehagelige samtaler. For eksempel hvis en medarbejder eller artist skal afskediges.
»Jeg har lært gennem tiden, at det er noget af det, som folk har sværest ved, og derfor er det også noget af det, der trækkes ud og i langdrag. Erfaringen har lært mig hellere at gøre det før end siden. Det kan nogle gange blive forvekslet med, at man godt kan lide at gøre det. Det handler det jo ikke om. Det handler om, at man ser det som en forbandet pligt,« siger Casper Bengtson.
I de situationer har han altid virksomhedens interesse for øje.
»Man er nødt til at have en vis pligtfølelse og hele tiden fornemme, at nu er der altså behov for, at jeg skrider ind. Nu er der behov for, at jeg gør noget, selv om jeg synes, det er virkeligt ubehageligt. Jeg har mødt mange gennem tiden, som ikke gjorde det, man behøvede af dem, fordi de ikke havde lyst til det, men jeg synes, at det er vigtigt, at vi som ledere har en vis pligt-etik og ikke kun en lyst-etik.«