Sjovt – eller pinligt?
Selvom direktørens opkvikker formentlig var planlagt, kræver humor ofte, at man er god til at gribe nuet.
»Meget humor opstår i situationen og skal helst bindes til kulturen på netop den arbejdsplads; hvad brokker vi os eksempelvis altid over? Der er måske noget med en frokost, som altid leveres for sent. Kan man få noget sjovt ud af de små ting, alle genkender, kan man styrke båndene og øge arbejdsglæden,« siger Mette Møller.
Hun peger på selvironi som et stærkt middel til at skabe velvilje blandt medarbejderne.
»Når du bruger selvironi, udleverer du dig selv på en måde, som er komisk eller pinlig. I virkeligheden siger du: Se, jeg er ikke bedre end alle jer andre.«
Men det kræver, at man har modet til at udstille sig selv. Mette Møller fortæller om en episode fra hendes egen arbejdsplads, hvor en kollega havde glemt at låse toiletdøren og chefen trådte ind.
»Af alle mennesker skulle det selvfølgelig være hendes chef, og han åbnede døren med stor kraft. Så kan man enten sige: ”GUD, hvor pinligt! Jeg dør! Ingen må få det at vide.” Eller man kan grine af det. Hun valgte det sidste og sagde: ”Nå, men så har du da set det med”.«
Chefen kunne til gengæld ikke se det sjove.
»Det er et eksempel på en tabt mulighed for at være med på joken. For nu bliver historien: Ahr, han er godt nok tør, ham kan man ikke lave meget sjov med,« siger Mette Møller, der understreger, at humor bør være styret af kulturen på den enkelte arbejdsplads.
»På nogle arbejdspladser er man mere løsslupne, mens det andre steder kan virke grænseoverskridende, hvis kolleger eller chefer gør sig morsomme. Så humor kræver god situationsfornemmelse og føling med den kultur, man er en del af.«
Skrald eller værdi
Kulturen på en arbejdsplads definerer sproget. Men sproget kan også forandre en kultur. Det er sket hos affaldsselskabet Renosyd i Skanderborg og Odder, der for år tilbage valgte at kalde affaldsstationen for en værdipark.
»Vi havde udarbejdet en ny strategi, hvor vi ville have kunder og medarbejdere til at indse at affald ikke bare er noget, man smider ud, men at det har en miljømæssig værdi, hvis man behandler det ordentligt,« siger direktør Annemette Fuglsang.
Der var mange diskussioner om, hvad affaldsstationen skulle hedde.
»Skulle det hedde genbrugspark, miljøpark eller ressourcepark? Men så valgte vi at tage skridtet og kalde det værdipark. Vi var spændte, fordi vi vidste, at nogle ville synes, det var tåbeligt.«
Men det nye ord var afgørende for at gennemføre strategien. For man værner om det, som har værdi. Ligesom en park er et sted, man har lyst til at komme. Da Annemette Fuglsang tiltrådte, havde en del kunder ikke spor lyst til at komme på genbrugspladsen.
»Da jeg havde været direktør et par dage, sagde en af mine gode venner glædesstrålende til mig: ”Jaaah, jeg var på genbrugspladsen i går, og jeg fik slet ikke skældud”. Jeg tænkte: Åh nej, det skal vi simpelthen have gjort noget ved.«