Lone Fønss Schrøder lærte en vigtig lektie af Hr. Møller
Lone Fønss Schrøder er en af de højest placerede danske ledere i den internationale forretningsverden. Hun bruger summen af sine ledelseserfaringer fra Mærsk, Ikea og Volvo på at revolutionere finansverdenen, som vi (troede), vi kendte den.
Da skibsreder Mærsk Mc-Kinney Møller døde i 2012, havde han for længst sikret sin plads i historiebøgerne som en af Danmarks største erhvervsmænd og imperium-byggere, fordi han både mestrede det store overblik og havde en købmandsnæse ud over det sædvanlige.
Men ’Hr. Møller’, som han ofte bare blev kaldt, var også kendt – nogle ville sige berygtet - for at gå så nidkært op i selv de mindste detaljer, at han kendte hver en bolt i sine containerskibe. Og ofte brugte denne viden til at krydsforhøre chefer om selv de mindste tandhjul i det store A.P. Møller-maskineri.
I dag ville mange ledere sige, at det er en forældet tankegang, og at man hurtigt mister overblikket, hvis man fortaber sig i detaljerne.
Men Lone Fønss Schrøder, der er en af de højest placerede danskere i den internationale forretningsverden, er stadig dybt inspireret af Mærsk Mc-Kinney Møllers tanker om ledelse, herunder især den næsten maniske optagethed af detaljerne, som hun fik lejlighed til at nærstudere, da hun som ganske ung gjorde komet-karriere i Mærsk-imperiet.
»Mange ledere siger, at du taber overblikket, hvis du fortaber dig i detaljerne. Men den største lærdom, jeg har taget med fra Mærsk Mc-Kinney Møller, er, at han insisterede på, at man skulle kende alle detaljerne for at kunne lave de store strategier. Ofte lå løsninger og risikosikring netop i at kende detaljerne,« siger Lone Fønss Schrøder.
Vil gøre kryptovaluta stuerent
I dag er Lone Føns Schrøder topchef i en virksomhed, der er så langt fra A.P. Møller – Mærsk, som man næsten kan forestille sig.
Siden februar 2019 har hun været direktør for Concordium, der med base i Schweiz er i gang med at forfølge helt nye forretningsmuligheder ”inden for decentraliserede finansielle ydelser og platformsmuligheder”, som Lone Fønss Schrøder beskriver det.
Helt kort fortalt har Concordium udviklet en blockchain-platform, der gør det muligt for private og firmaer at udveksle værdier, ejerskab eller lignende helt uden mellemmænd. Og hvor Concordiums egen kryptovaluta, GTU (Global Transaction Unit), bruges som betalingsmiddel.
Mange rynker ellers - med god grund - på næsen af kryptovaluta. Som en centralbankchef har udtrykt det, er de eksisterende krypto-aktører for 95 procents vedkommende ’hype, svindel eller bare forvirring’.
Det dårlige image og associationerne til svindel og mangel på sikkerhed og transparens vil Lone Fønss Schrøder og Concordium gøre op med og i stedet sætte en helt ny standard.
»Vi vil være de sidste fem procent. Vores mission er at gøre vores kryptovaluta og blockchain klar til at møde alle regulative krav, så det kan bruges af borgere og virksomheder, der gerne vil leve efter reglerne. Derfor har vi valgt at være totalt transparente over for brugere og partnere. Det kræver, at vi har et produkt, der er i orden med hensyn til sustainability, høj kryptografisk sikkerhed, er baseret på peer reviewed science papers, og ikke mindst gør op med krypto-industriens ønske om at lave decentrale systemer, der ikke respekterer lovgivning, og hvor brugeren er anonym,« siger Lone Fønss Schrøder, der ser kæmpe muligheder i projektet:
»Det er lidt det samme, som hvis du i 1990erne havde spurgt til potentialet i internettet. Mulighederne i det her projekt er lige så enorme. Det, vi laver, svarer til at bygge et andet lag på internettet.«
Lone Fønss Schrøder er ikke den eneste, der ser store muligheder. Faktisk er det ikke nogen overdrivelse at sige, at Concordium er et projekt, som rigtig mange tror rigtig meget på lige nu.
Baseret på værdifastsættelsen ved den seneste finansieringsrunde har selskabet således en aktuel værdi på svimlende 26,8 milliarder kroner.
Tilbage på skolebænken
Concordium er også et projekt, der baserer sig på langhåret forskning og særdeles komplicerede protokoller, og som er udviklet i samarbejde med nogle af verdens førende forskere.
»Jeg har taget med mig fra især Mærsk og Ikea, at du som leder skal kende de personer, du ansætter, helt til bunds. Så vi tester alle medarbejdere på personlighed og kognitivt niveau. Vi skal kende deres personlighed og vide, hvordan de arbejder, så vi kan motivere dem bedst muligt. Og de folk, vi for eksempel ansætter i vores science team, skal kunne samle ting hurtigt op og have en god hjerne; det er yderst kompliceret software-udvikling, vi laver,« siger Lone Fønss Schrøder.
Concordium benytter systemet Predictive Index til at teste potentielle medarbejdere. Et system, som Lone Fønss Schrøder lærte at kende i A.P. Møller - Mærsk-gruppen, hvor det blev brugt til alle ansættelser.
»Systemet er baseret på funktionsafhængige idealprofiler. I det Mærsk-ejede Star Air kunne profilerne for eksempel forstærkes af, at man analyserede luftkaptajner, der i årevis havde præsteret fornemt, og som blev sat som inspiration for idealet. Og testen virker også godt her i Concordium. Det hjælper mig med at løse en af de allervigtigste ledelsesfunktioner, nemlig at screene nye medarbejdere, så vi kan se, om kandidaten passer til det job, der er åbent, og om personen kan indgå i et konkret team.«
Sorterer narcissisterne fra
Testen bruges også til at sortere personligheder, der ikke er ønsket i virksomheden, fra med hård hånd.
»Et godt og trygt arbejdsklima er utroligt vigtigt, og narcissister og psykopater gør det bare miserabelt. Så vi gør alt for at sortere dem fra,« siger Lone Fønss Schrøder.
I stedet går Concordium efter kandidater, der både har de ønskede kvalifikationer, men også, hvad hun kalder ’the corporate hook’, det vil sige en personlighed, der gør dem i stand til at samarbejde og tage imod konstruktiv kritik.
»Vi vil have nogle, der forstår at arbejde i teams og interesserer sig for at forstå helheden, men samtidig kan være top-specialister i deres respektive ansvarsområder,« siger Lone Fønss Schrøder.
Det er tydeligt, at Mærsk har påvirket din ledelsesfilosofi i meget høj grad. Hvad har du taget med fra de andre virksomheder, du har arbejdet i som direktør eller bestyrelsesmedlem?
»Ikea er utroligt god til kunderejsen og til hele tiden at have fokus på, hvad der er vigtigt for kunderne. Det har jeg i høj grad taget til mig. Fra Aker-systemet har jeg lært vigtigheden af at være superinnovativ. Lige nu har Aker Horizon, som jeg sidder i bestyrelsen for, taget stafetten med at flytte Norge fra olie og gas til bæredygtig energi, og det kan kun lade sig gøre, fordi selskabet er utroligt innovativt,« siger Lone Fønss Schrøder.
Ansatte er spredt over hele kloden
Concordiums ansatte er spredt ud over det meste af kloden og arbejder fra så forskellige lokaliteter som Danmark, Sverige, Storbritannien, Tokyo, Indien, Schweiz og Israel.
Men ifølge Lone Fønss Schrøder er det i praksis ikke noget problem at sikre, at det fælles mål ikke fortoner sig i det fjerne.
»Vi sørger for at ansætte medarbejdere, der er selvkørende, og som formår at arbejde med en høj grad af frihed under ansvar. Siden min tid i Mærsk har jeg været vant til at arbejde i virksomheder, hvor ansatte arbejdede over alt på kloden. I dag kan vi i realtid arbejde i det samme dokument. Det er super nemt i forhold til tidligere, hvor du jo faktisk sendte breve med store forsinkelser i kommunikationen,« siger Lone Fønss Schrøder.
Giv de unge mere ansvar
Hun gjorde selv lynkarriere og blev som bare 28-årig administrerende direktør i det Mærsk-ejede Star Air.
Måske derfor er det meget vigtigt for hende som topchef at give unge talenter mulighed for og rum til at udvikle sig.
»Jeg er vildt imponeret over, hvad de helt unge kan. Det er bare at give dem ansvar med det samme,« siger Lone Fønss Schrøder og tilføjer:
»Det er helt sikkert også noget af det, jeg har taget med mig fra A.P. Møller – Mærsk, hvor man altid har udnævnt meget unge chefer. Som leder skal du bare sørge for, at de har tilstrækkelige værktøjer og at der er gode støttespillere i form af specialister i organisationen, og så lade dem løbe med bolden.«
Lone Fønss Schrøder er overbevist om, at mange virksomheder kunne forløse deres eget potentiale hurtigere, hvis de satte unge talenter på en fast track til et lederjob.
»I en virksomhed som Concordium, der gerne vil ekspandere hurtigt, er det vigtigt at udnævne de unge cheftalenter hurtigt. Det er også et godt middel til at fastholde talenterne i virksomheden. Det er især vigtigt, fordi der bliver mere og mere rift om talenterne,« siger Lone Fønss Schrøder.