Hvad bliver det vigtigste for en leder, når AI for alvor slår igennem?
»Du skal kunne skabe noget nyt som leder. Det er nok det bedste råd, jeg kan give. Det kan ikke nytte noget, du tror, at du bare skal lave en syntese af nogle data, du får serveret fra dine medarbejdere. Det skal kunstig intelligens nok klare ud fra mønstergenkendelse. Hvis du for eksempel leder en sagsbehandlingsafdeling, vil du stadig være chef fremover, men du er måske chef for otte maskiner og to medarbejdere, og du vil i højere grad komme til at gå til møder, hvor I diskuterer kriterierne for, hvornår en sag skal gå den ene eller den anden vej. Sådan et lederjob vil blive mere interessant forstået på den måde, at du skal kunne sætte dig ind i, hvorfor I beslutter noget bestemt med én type sager, og hvorfor I gør noget andet med en anden type sager, men det med at finde baggrundsmateriale og finde ud af, om to sager er ens, det klarer maskiner. Du skal bare tage beslutningen, om en sag skal køre dén vej eller dén vej,« siger Rogaczewski og peger på andre fokuspunkter, der bliver vigtige for ledere.
»Du skal som leder stadig være en supergod motivator. Det vil være mindst lige så vigtigt som nu, også på grund af mangel på arbejdskraft. Hvis dygtige medarbejdere, der forstår at udnytte kunstig intelligens, ikke får opfyldt deres personlige ambitioner, så er det svært at holde på dem. Samtidig skal man gerne være en smule mere analytisk, end de fleste ledere er i dag, og lidt mere nysgerrig, fordi man med kunstig intelligens pludselig får adgang til ufattelige mængder information. Hvor du måske før bare spurgte medarbejderne, skal du være åben for, at der er input at hente andre steder fra.«