Bæredygtighed i to spor
Med udgangspunkt i FN’s 17 verdensmål har ingeniørerne udarbejdet en rapport, der både beskriver virksomhedens bæredygtighed i forhold til egen hverdag og drift (intern) og i forhold til dens produkter, som er rådgivning om løsninger til byggebranchen (ekstern).
»Vi vidste, at det ikke var nok at gå ud og sige, at vi sælger et bæredygtigt produkt. Vi bliver også nødt til at se på, hvordan driften af vores virksomhed er, og hvad vi gør her på kontoret. Der er 1.000 ting, man kan tage fat i på forskellige niveauer. Er det en god arbejdsplads, vi skaber for vores kolleger? Kan vi arbejde med ligestilling og diversitet? Hvordan er vores forbrug af diverse?« siger Jeppe Nielsen, der er kommunikationsansvarlig.
Han har været styrende på projektet og forfatter på rapporten På vej mod en bæredygtig fremtid.
»Jeg var ude at høre et foredrag om verdensmålene, deres betydning og nødvendigheden af at arbejde med dem. Da kom jeg tilbage, sagde jeg til ledelsen, at vi blev nødt til at tage stilling til vores eget ”aftryk” og muligheder for at påvirke til en positiv forandring, samt indarbejde bæredygtighed i forretningen,« siger Jeppe Nielsen.
»Vi har arbejdet med bæredygtige løsninger i mange år, men aldrig i en CSR-kontekst,« siger Jess Friberg-Larsen og fortsætter:
»I al beskedenhed mener vi, at det, vi laver i hverdagen, har en betydning for kunder, kollegaer og samfundet. Hvis du tror på, at dit arbejde har betydning, er det også nemt at sige, at det skal betyde noget godt; at vi kan flytte noget, ændre nogle vaner og måske præge samfundet i en bedre retning.«