En ny tid for NGO’er
Dorthe Petersen har med andre ord professionaliseret den store NGO.
»Jeg har bygget en digital afdeling op, så vi kan analysere på data og forstå vores 50.000 sponsorer, så vi kan fastholde dem. Vi har også afrapportering på visuelle dash boards. Den professionalisme skal til, for at vi kan fokusere på det, vi skal, og derigennem skabe en bedre verden,« siger Dorthe Petersen.
Trods den hyggelige stemning er der altså ikke meget ’blødt’ ved at være i en NGO.
»De, der har arbejdet i NGO-verdenen i lang tid, skal da nok lige vænne sig til det, men jeg kan se, at mine kollegaer også ansætter nogle andre typer end før. Noget ligger også i sproget. Vi kan godt sige ”KPI” her, og vi kan også sige ”Must win battles”. Det må bare ikke blive hult, noget man kan læse fra side 1 i CBS-bogen,« siger Dorthe Petersen.
Mens Dorthe Petersen altså har bragt forretningsforståelse, netværk og strategisk tænkning ind i sit nye job, er der også ting, hun ikke tager med fra sine tidligere domæner.
»Den fokus på Excel-ark, vi var drevet af til sidst i Meyers, tager jeg slet ikke med. Jeg har heller ikke brug for en form for hierarki, hvor man ikke kan anerkende hinanden. Folk her ved godt, at jeg er den i sidste ende, men jeg tror og håber, de opfatter miljøet som meget uhøjtideligt,« siger Dorthe Petersen, der trives godt med den omgangsform:
»Nogle af medarbejderne her har været mere autoritetstro før og villet gøre det hele færdigt og perfekt, inden de viste det frem. Til dem har jeg sagt, at de skal komme og få noget stalddørssparring i stedet. Fejl kan jo også føre til innovation, så det er vigtigt, at man ikke er bange for at komme og bede om hjælp,« siger hun.