Alle fire typer er værdifulde – hvis du håndterer dem forskelligt
Lad de selvsikre lede sig selv. De performer langt bedre end den gennemsnitlige performer – og med deres velfunderede selvtillid, ser de lige igennem de selvovervurderendes distanceblænderi. De realistisk selvsikre er guld værd – og de ved det. De kan uden problemer få job andetsteds og stiller derfor krav om, at ledelsen giver dem et vist spillerum.
De selvsikres forventning om særbehandling kan meget vel blive mødt af janteloven, og de kan blive stemplet som primadonnaer. Det skal du ikke acceptere. Som leder skal du tværtimod tydeligt legitimere, at de har mere at skulle have sagt end de fleste andre – og at det netop er din forventning, at de træder i karakter og beriger både kollegaer, kunder eller borgere med deres høje faglige niveau og sublime opgaveløsning.
Giv de perfektionistiske medarbejdere mere at skulle have sagt. De er selvkritiske og forbereder sig derfor ekstra og opsøger og lytter til feedback, hvorfor de også er med potentiale for at præstere bedre end gennemsnitligt. Men det er samtidig et hårdt pres de perfektionistiske lægger på sig selv, hvorfor de fortjener nogen ledelsesopmærksomhed for ikke at ende ud i at arbejde langt mere end rimeligt eller ligefrem i stress.
Hvor de selvsikre sædvanligvis ikke holder sig tilbage, så kunne de perfektionistiske med fordel have mere at skulle have sagt, end hvad de umiddelbart selv tror – for derigennem at få opbygget en realistisk selvtillid og udvikle sig i retning af de selvsikre; blive mere selvledende og rollemodeller på at sætte den professionelle overlægger højt, når det kommer til kvalitet og indsats.
Værdsæt de selvusikres ydmyges loyalitet, og giv dem status. De selvusikre – der er i realistisk kontakt med ikke at besidde de højeste kompetencer – lever fint med, at andre har mere at skulle have sagt. Selvusikre medarbejdere kræver ikke masteruddannelser på Rhodos, 4-dages-arbejdsuge med sushi til frokost og halvårlige lønstigninger. De ved udmærket, at de ikke kan vælge og vrage mellem gode jobs, og kan af samme årsag stimuleres til at sætte en ære i at levere dag ud og dag ind på et afgrænset ansvarsområde. På den måde gør de selvusikre sig gerne svært undværlige ved at blive absolutte eksperter i de repetitive opgaver, som ikke kan indfri visse andres forventninger om konstant anerkendelse og selvrealisering.
Som leder skal du derfor tilskrive sådanne opgaver – som tidens medarbejdere ofte vurderer sig selv ”for fine” til – den relevante status. Du skal gøre klart, at organisationens stabilitet sikres af de ydmyge, loyale og pligtopfyldende kollegaer, som varetager disse.
De selvovervurderende skal ses, på godt og på ondt. Måske denne gruppe medarbejdere har vokset sig så stor, blandt andet fordi det har været belejligt at dyrke den såkaldte anerkendende kultur og lige fra børneopdragelse til pædagogik og ledelse at lade sig besnære af ideen, at trivsel og præstation bedst skabes ved at rette linsen mod det, der virker. Konsekvensen har ulykkeligvis været, at vi nu efterhånden er flere generationer på arbejdsmarkedet, som ikke er blevet set som de hele mennesker, vi er. Løsningen på at håndtere de selvovervurderendes blind spots, er naturligvis ikke dobbeltblændet at lukke øjnene for det, de ikke selv kan se. Hele deres opvækst er de blevet støttet i at se sig selv ”på godt” – hvorfor din besværlige opgave som leder bliver at sørge for, at de også rummer at se sig selv ”på ondt”.
For blandt de selvovervurderende er mange med endda så oppustede tanker om sig selv, at du som leder skal turde være tydeligere med forbedringsmuligheder, end hvad der umiddelbart føles godt.