Klassikere fra Harvard Business Review
Hvad gør en person til en leder?
Af: Daniel Goleman, amerikansk forfatter og psykolog
Hvilke personlige kompetencer besidder toplederne i nogle af de bedst performende internationale organisationer? Det undersøgte den internationalt anerkendte psykolog, Daniel Goleman, i 1990’erne, da han undersøgte toplederes tekniske færdigheder, kognitive evner og følelsesmæssige intelligens. Dataene viste, at den følelsesmæssige intelligens er dobbelt så vigtig som de andre kompetencer i forhold til job på alle niveauer. I denne artikel fra Harvard Business Review-serien bringer vi Daniel Golemans banebrydende indsigter.
Følelsesmæssig intelligens er en absolut forudsætning for lederskab. Uden den kan en person have en uddannelse i verdensklasse, en skarpsindig, analytisk hjerne og en endeløs række af begavede idéer, men han vil stadig ikke være nogen fantastisk leder.
Til trods for værdien af at have selverkendende personer på en arbejdsplads, tyder min forskning på, at topledere ofte ikke tillægger selverkendelse den betydning, den fortjener, når de søger efter potentielle ledere
Ingen vil være kendt for at være hidsig, når chefen er kendt for sin rolige adfærd. Mindre dårligt humør i toppen betyder mindre dårligt humør hele vejen nedad i organisationen
Empati er særlig vigtig i dag som en komponent i lederskabet – og det er der mindst tre årsager til: Den mere og mere udbredte brug af teamwork, det hurtige globaliseringstempo og det voksende behov for at holde på talentmassen i virksomhederne