IV. Tilpasningen er drivkraft for både konkurrencefordel og bæredygtighed
Positioneringsvalg bestemmer ikke kun, hvilke aktiviteter en virksomhed skal udføre, og hvordan den konfigurerer de enkelte aktiviteter, men også hvordan aktiviteterne relaterer sig til hinanden. Mens operationel effektivitet drejer sig om at brillere inden for de enkelte aktiviteter eller funktioner, handler strategi om at
kombinere aktiviteterne.
Den ideelle strategi involverer et helt system af aktiviteter, ikke en samling enkeltdele. Firmaets konkurrencefordel stammer fra den måde, dets aktiviteter passer sammen og forstærker hinanden på. Denne tilpasning holder efteraberne væk ved at skabe en kæde, der er lige så stærk som dens
stærkeste led.
Tilpasningstyper
Betydningen af at tilpasse de funktionelle taktikker er en af de ældste tanker inden for strategi. Den er dog gradvist blevet fortrængt på den ledelsesmæssige dagsorden. I stedet for at se virksomheden som en helhed er lederne begyndt at koncentrere sig om ’kernekompetencer’, ’kritiske ressourcer’ og ’nøglefaktorer for succes’. Men tilpasning er rent faktisk en langt mere central komponent i konkurrencefordelene, end de fleste indser.
Tilpasning er vigtigt, fordi de forskellige aktiviteter ofte påvirker hinanden. En avanceret salgsstyrke får for eksempel en større fordel, når virksomhedens produkt indeholder en overlegen teknologi, og markedsføringen lægger vægt på kundeassistance og support.
Der er tre typer tilpasninger, som ikke gensidigt udelukker hinanden. Den første er simpel konsistens mellem hver enkelt aktivitet (funktion) og den overordnede strategi. Konsistens sikrer, at konkurrencefordelene forbundet med aktiviteterne akkumuleres og ikke undermineres eller udligner sig selv. Det gør strategien nemmere at viderekommunikere til kunder, medarbejdere og aktionærer og forbedrer implementeringen, fordi virksomheden er så målrettet. Den anden type tilpasning forekommer, når aktiviteterne forstærker hinanden. Den tredje type tilpasning rækker ud over aktivitetsforstærkningen og repræsenterer det, jeg kalder optimering af indsatsen.
Koordinering og informationsudveksling på tværs af aktiviteter med henblik på at eliminere overlap og minimere spildte kræfter er de mest grundlæggende typer indsatsoptimering. Der findes dog også nogle mere overordnede niveauer. Valget af produktdesign kan for eksempel eliminere behovet for eftersalgsservice eller gøre det muligt for kunderne selv at udføre deres serviceaktiviteter. Tilsvarende kan koordineringen i forhold til leverandører eller distributionskanaler eliminere behovet for visse interne aktiviteter, for eksempel slutbrugeruddannelse.
I alle tre typer tilpasning betyder helheden mere end nogen af de enkelte dele. Konkurrencefordelen udspringer af hele systemet af aktiviteter. Tilpasningen mellem aktiviteterne indbyrdes nedbringer omkostningerne markant eller øger differentieringen.
Tilpasning og bæredygtighed
Strategisk tilpasning af mange aktiviteter er grundlæggende, ikke kun for konkurrencefordelene, men også for bæredygtigheden af fordelene. Det er sværere for en konkurrent at overgå en række indbyrdes forbundne aktiviteter end blot at efterligne en bestemt salgstaktik, en procesteknologi eller et sæt produktfunktioner. Positioner, der er baseret på systemer af aktiviteter, er langt mere bæredygtige end dem, der bygger på individuelle aktiviteter.
I jo højere grad en virksomheds positionering bygger på aktivitetssystemer med tilpasninger af anden eller tredje type, jo mere bæredygtig vil dens fordele være. Den slags systemer er som regel svære at udrede udefra og derfor svære at efterligne. Og selv om konkurrenterne kan identificere de relevante indbyrdes forbindelser, vil de stadig have svært ved at kopiere dem. Det er svært at opnå tilpasning, fordi det kræver integration af beslutninger og handlinger på tværs af mange selvstændige underenheder. Når aktiviteterne komplementerer hinanden, får konkurrenterne ikke mange fordele ved at abe efter, medmindre de har held til at efterligne hele systemet.
Når man betragter strategi som aktivitetssystemer, bliver det endnu tydeligere, hvorfor organisationsstruktur, systemer og processer skal være strategispecifikke. Omvendt vil man ved at skræddersy organisationen til strategien gøre komplementariteterne mere opnåelige og bidrage til bæredygtigheden.
Derfor bør strategiske positioner også have en horisont på mindst ti år og ikke kun vedrøre en enkelt planlægningscyklus. Kontinuitet afføder forbedringer af individuelle aktiviteter og tilpasning på tværs af aktiviteter, som sætter en organisation i stand til at opbygge unikke kompetencer og færdigheder, der er skræddersyet til dens strategi. Kontinuitet forstærker også en virksomheds identitet.
”Hvad er strategi?”. Nu kan vi give et fuldstændigt svar på det spørgsmål. Strategi er at skabe en indbyrdes tilpasning mellem en virksomheds aktiviteter. Hvis en strategi skal være vellykket, afhænger det af, at man gør mange ting godt – ikke bare et par stykker – og integrerer dem indbyrdes. Hvis aktiviteterne ikke er tilpasset hinanden, findes der ingen klar strategi og ikke ret stor bæredygtighed.