Klassikere fra Harvard Business Review
Derfor slår transformationsindsatsen fejl
John P. Kotter, Konosuke Matsushita Professor of Leadership, Emeritus, Harvard Business School
Forandringsprocesser tager tid og kan lede til store succeser eller totale fiaskoer. De fleste ender et sted midt imellem, men især otte fejl er kendetegnende for de forandringsprocesser, der går galt. John P. Kotter er verdenskendt for sine teorier om forandringsledelse, og her kan du læse en af hans klassiske artikler fra Harvard Business Review-serien fra Gyldendal Business.
Selv meget kompetente mennesker begår ofte mindst én større fejl
Hvis man ikke understreger alvoren tilstrækkeligt, kan transformationsprocessen ikke lykkes, og organisationens langsigtede fremtid bringes i fare
Indsatser, der ikke har en tilstrækkeligt stærk, retningsgivende koalition, kan tilsyneladende godt gøre fremskridt i et stykke tid. Men før eller siden vil oppositionen samle sig og sætte en stopper for forandringerne
Fejlslagne transformationer indeholder ofte en masse planer, direktiver og programmer, men ingen vision
Intet undergraver forandringer mere end en adfærd hos nøglepersoner, der ikke hænger sammen med deres ord
Handlinger er afgørende, både med henblik på at bemyndige andre og opretholde troværdigheden i forandringsindsatsen som helhed
Jeg har fundet ud af, at pres godt kan være et nyttigt element i en forandringsindsats. Når det står klart for folk, at større ændringer vil tage lang tid, kan nødvendighedspresset lettes lidt
Lederne af vellykkede forandringsindsatser ... forstår, at fornyelsesindsatser ikke tager måneder, men år