Selv om Elsk gør sig umage med at producere så miljøvenligt som muligt, er ejer og direktør Lars Riis helt fast i kødet når han slår fast, at tøjproduktion aldrig kan blive reelt bæredygtig. Det er for eksempel helt misforstået, siger han, hvis folk tror, de gør noget godt for naturen, når de køber en økologisk T-shirt. Den belaster nemlig også miljøet rigtig meget, bare lidt mindre end en konventionel T-shirt, siger han.
»Jeg bryder mig ikke om begrebet ’bæredygtigt’, for det lyder jo som noget, der er godt for planeten. Men det vil aldrig være godt for planeten at producere tøj. Det belaster – lige meget, hvor grønt man gør det,« siger Lars Riis.
Ifølge Lars Riis går firmaet til yderligheder for at producere så miljøvenligt som muligt, selv om han samtidig er helt ærlig omkring, at al tøjproduktion skader miljøet og planeten.
»Vores drøm er at skabe en virksomhed, som gør mere gavn end skade. Og selv om vi stadig er en lille aktør, er det håbet, at vi kan være med til ændre branchen, så den bliver grønnere, mere ordentlig og mindre opsat på hele tiden at få kunderne til at købe tøj, de ikke har brug for,« siger Lars Riis.
En af grundkernerne i Elsk’s filosofi er derfor at undgå det ’kollektionsvanvid’, der får kunderne til at skifte tøjet ud et par gange om året eller oftere, fordi moden dikterer, at den lysegrønne trøje skal være lidt mørkere i nuancen til efteråret. Og som medfører en køb-og-smid-væk-praksis hos forbrugerne.
»Det er den helt store synder i modebranchen. Alle taler om, hvordan man kan gøre produktionen grønnere; det er bare det forkerte sted at starte. Vi skal producere mindre, men bedre tøj, og vi skal ikke opfordre forbrugerne til hele tiden at skifte ud,« siger Lars Riis.
For Elsk-ejeren betyder ordentlighed blandt andet, at han ikke jagter kortfristede gevinster, hvis det indebærer at hoppe over, hvor gærdet er lavest. Pengene er ikke så vigtige i det store billede, fastslår Lars Riis, der derfor har forpligtet sin virksomhed til at betale en procent af omsætningen hver eneste år til naturprojekter gennem det såkaldte ’1% for the Planet’-program.
»Vi opfatter det som en jordskat, for vi belaster også selv miljøet, selv om vi forsøger at gøre det så lidt som muligt.«
Pengene går blandt andet til opkøb eller genopretning af naturområder i Danmark – og uanset om Elsk tjener penge eller ej.
»Det giver en ekstrem stolthed blandt medarbejderne, at vi kan gå ud i den danske natur og se hvilken forskel, de penge gør. Det er også noget af det, der giver allermest mening for mig,« siger Lars Riis.