Corona-restriktionerne er heldigvis blevet udfaset, og på de fleste arbejdspladser er medarbejderne ved at være tilbage i normalt omfang – selv om det måske er en ny normal, hvor hjemmearbejde fylder mere end før pandemien.
For dig som leder er det en oplagt anledning til at overveje, hvordan du kan styrke samarbejdet på din arbejdsplads. Det har aldrig været vigtigere, for i dag bruger medarbejderne på alle niveauer i gennemsnit 50 procent mere af deres tid på at samarbejde med andre, end de gjorde for bare 20 år siden.
Kun ganske få løser i dag deres opgaver helt på egen hånd. I stedet kræver langt det meste arbejde, at ledere og medarbejdere taler med hinanden for at få styr på skiftende og gensidigt afhængige forhold. Kommunikation og koordinering er de redskaber, som får det til at ske, så gode samtaler er blevet endnu vigtigere end tidligere.
Så hvordan kan du så som leder sikre gode samtaler på arbejdspladsen?
Først og fremmest skal du aktivt fremme en kultur, hvor medarbejderne oplever, at de frit kan bidrage med ideer, dele information og rapportere fejl. Dine ansatte skal være trygge ved at udtrykke sig og være sig selv, hvis de skal kunne udfolde deres talent og potentiale og bidrage til det gode samspil i virksomheden. Og de skal opleve, at du har tillid til dem, og at de kan regne med dig som leder.