Holder fast på medarbejderne
Adam Falbert forventer dog, at nogle medarbejdere vil søge væk.
»Syv måneder er rigtig lang tid. Det tror jeg ikke, alle kan holde til. Det er ligesom, hvis du trækker stikket til musikken til en fest og først sætter det i igen syv måneder efter. Så vil der være nogen, der er smuttet. Sådan er det bare«.
REKOM har valgt at holde på langt de fleste af sine medarbejdere, selvom det ifølge Adam Falbert havde været billigere at gennemføre en større fyringsrunde. Kun omkring 30 medarbejdere er blevet opsagt.
»Mange af vores medarbejdere har været her i lang tid. Vi har unge mennesker, der har arbejdet i REKOM i en tredjedel af deres liv. De har derfor en knowhow og indsigt i vores virksomhed, som vil være svær at genopbygge med nye folk. Det, at vi holder på langt de fleste, sender også et signal om, at vi tror på dem og sætter pris på det, de laver«, siger han.
Lige nu stiger smittetallene – hvordan finder du selv gejsten til at fortsætte?
»Det, der har motiveret mig allermest, er den følelse, jeg har fået af, at vi står sammen som et hold. Og at folk har været loyale. Folk kunne have fundet noget andet at lave, men det er der indtil nu kun en håndfuld, der har gjort. Det har været virkelig fedt at opleve. Rørende, faktisk«.
Hvad har du som leder lært af at stå i den her situation?
»Hmm …« (lang pause). »Det står mere klart for mig nu, hvor meget kommunikationen til medarbejderne betyder. Det gjorde vi ikke nok ud af de første tre måneder. Det hang selvfølgelig sammen med, at vi hele tiden troede, at vi snart kunne åbne igen. Men det er ingen undskyldning. Uden medarbejderne er der jo ingen virksomhed. Så det er noget, jeg vil prioritere højere fremover«, siger han og uddyber:
»Hvis man står i en krisesituation, kan tavshed fra ledelsens side være dræbende. Pludselig begynder medarbejderne at forestille sig alt muligt. Hvad pønser ledelsen på? Bliver vi fyret i morgen? Blandt andet ville jeg gerne have holdt mine medarbejdere endnu mere opdateret på den kontakt, vi fra starten har haft med myndighederne. Og på den måde give dem et indblik i, hvad der sker i virksomhedens war room«.
Drømmen lever
Adam Falbert udtalte sidste år til Børsen, at hans ambition var at gøre REKOM til Europas førende bar- og natklubkæde.
»Det lyder ekstremt, men rejsen er først lige begyndt«, slog han fast. Den drøm er indtil videre sat på pause, men langt fra opgivet, siger han.
»Ambitionen er intakt. Vi er som sagt ikke de eneste, der lider. Det kan give os nogle muligheder for at styrke vores position. Hvor ligger potentialet for ens virksomhed? Det er det, man skal have øje for, hvis man vil drive en forretning. Og det gælder ikke mindst, når man som os står midt i det mest sindssyge, brutale stormvejr, man overhovedet kan forestille sig. Men når COVID-19 har dæmpet sig, kommer vi blæsende tilbage – det er jeg ikke et sekund i tvivl om«.