Hvis vi kigger ud i verden, er billedet endnu mere dystert.
Hundreder af millioner mennesker er marginaliserede og efterladt uden job- og uddannelsesmuligheder. Ovenikøbet forudser Verdensbanken i sin nyeste rapport, at pandemien fortsat vil påvirke fattigdom og ulighed hos mennesker i udviklingslandene, mens væksttoget vil buldre afsted i den rige del af verden.
Derfor handler ledelse i fremtiden ikke kun om kroner og øre, men også om at sikre virksomhedens legitimitet, ikke bare i forhold til en snæver kreds af aktionærer, men i forhold til det omkringliggende samfund, både lokalt og globalt.
Det kan virke usikkert at give sig i kast med bæredygtig ledelse. Men vi skal som ledere huske på, at det bestemt heller ikke er uden risiko at lade være. Eksempelvis har mange store virksomheder i dag sat ambitiøse klimamål, der kun kan indfries ved at vælge de rette leverandører. Og vi ser allerede nu, at de i stigende grad fravælger de virksomheder, der ikke kan dokumentere, at de agerer grønt og bæredygtigt. Og flere forsikringsselskaber har meldt ud, at de ikke ønsker at tegne forsikringer til storforurenende virksomheder. Samtidig vokser den bæredygtige bevidsthed hos forbrugerne.
Hvis vi ikke forstår, at det er nødvendigt at handle, risikerer vi at blive ”taget med bukserne nede”. Det er der naturligvis ingen af os, der ønsker. Derfor gælder det om at benytte opsvinget som afsæt mod bæredygtig ledelse.