Jeg har tænkt ret meget over ledelse. På et tidspunkt talte jeg, at jeg har haft 30 forskellige ledere i hele min karriere, og ud af dem er der tre, som, jeg synes, var rigtigt gode. De tre viste tillid, de interesserede sig for mig som person, og de interesserede sig oprigtigt for min faglige udvikling. De tre egenskaber er også mine egne pejlemærker som leder, men noget falder mig mere naturligt end andet.
At se andre blomstre
Generelt har jeg ekstremt høj tillid til folk; jeg vil helst have, at folk er så dygtige, at min opgave mest bliver at rydde forhindringer af vejen for dem, så de kan nå deres mål. Jeg kan ikke lide at micro manage. Det er dårlig anvendelse af alles tid.
Udvikling af medarbejdere kan gøre mig glad helt ned i maven. Især hvis det er nogen, hvor man ikke har set, hvilken rolle de skulle have for virkelig at blomstre. I et tidligere job havde jeg for eksempel en medarbejder, som var generalist og ikke helt havde den erfaringsmæssige ballast, hun ønskede. Vi skulle installere et it-system, som hun fik ansvar for. Hun knoklede et år med det, og pludselig var hun eksperten, man gik til, og hun blomstrede – og gør det i øvrigt fremragende i dag. Det var noget af det bedste, jeg forlod det job med.
En utålmodig leder
At vise den personlige interesse i folk er nok det, der kan komme til at halte for mig. Jeg har altid to aspekter, der ligger og konkurrerer; at skabe gode relationer og at skabe resultater. Hvis det virkelig er tæt, vil resultaterne vinde.
Fordi jeg bliver utålmodig og vil ud over rampen, kan jeg komme til at træde nogen over tæerne. Folk kan nok godt slå sig lidt på mig. Hvis nogen er blevet kede af det, tager jeg altid fat i det, for jeg kan ikke lide, at tingene ligger usagte. Oftest bliver vi bragt hen til et bedre sted efter sådan noget.
Jeg har også haft enkelte tilfælde, hvor det ikke var til at reparere. Man kan jo godt have en relation, hvor man tror, man vil det samme, men arbejdsmoralen eller ambitionen er forskellig. Hvis jeg føler, at virksomheden gang på gang giver mere end medarbejderen, mister jeg tålmodigheden.