6. Anerkend den bredere problematik
Det er vigtigt, at du ikke ser personalesagen som koblet til den enkelte medarbejder, men også ser på den kontekst, medarbejderen befinder sig i.
De to erhvervspsykologer arbejder nogle gange med ledere, som tænker, at det er den enkelte medarbejder, der er årsagen til problemet.
»Måske tænker de, at medarbejderen har nogle problemer i sit privatliv, anstrenger sig for meget, ikke kan sige fra eller har for høje forventninger,« siger Vibeke Lunding Gregersen.
Men problemet med den tilgang er, at man ikke får set på den kontekst, problemet er opstået i. Måske er der uklare krav i arbejdet, organisatoriske forandringer eller relationelle problemer, som har skabt belastningen.
Den israelsk-amerikanske psykolog Daniel Kahnemann kalder dette for attribueringsfejlen, som beskriver, hvordan mennesker har tendens til at overvurdere betydningen af individuelle faktorer og dermed overse betydning af kultur, situation og kontekst.
Og man skal særligt være opmærksom på dette, når det kommer til svære personalesager.
»Vi ved jo fra forskning i både stress og krænkelser, at forekomsten af de her problemer er højest der, hvor der også er problemer i organisationen. For eksempel manglende kommunikation, dysfunktionel ledelse, uklare krav i arbejdet, problemer med relationer og kulturen,« siger Louise Dinesen.
Står du med en svær sag, anbefaler de erhvervspsykologer derfor, at du også ser på den kontekst, problemet er opstået i. Du kan eksempelvis lave en undersøgelse af det bredere arbejdsmiljø ved at lave en trivselsundersøgelse.
Har du fornemmelsen af, at der er trivselsproblemer i afdelingen, anbefaler de to erhvervspsykologer, at du hyrer en ekstern konsulent til at undersøge trivslen i afdelingen, hvis du har mulighed for det. En uvildig person får ofte adgang til mere ærlige svar, end en spørgeskemaundersøgelse gør.