1. Træd ud af din skygge
Den første udfordring handler om, hvordan man træder ud af sin egen skygge og gør sig fri af den rolle og funktion, man tidligere har haft i organisationen.
»Mange tænker, at interne CEOs har en kæmpe fordel, når de starter, fordi organisationen allerede kender dem. Men det er rent faktisk ofte en hæmsko for dem. For det forhåndskendskab gør, at dine omgivelser tit har en forudindtaget mening om, hvem du er, og hvad du vil prioritere. Kommer du for eksempel fra en rolle som CFO, bliver dine første skridt som CEO derfor tit læst med en bias. Og forventningen vil være, at du som CEO helt sikkert vil favorisere det finansielle område«, fortæller Michael B. Watkins fra Lausanne i Schweiz, hvor han er ansat som professor på IMD.
Han uddyber, at en måde at gøre sig fri af sin fortid på er ved i den første tid som CEO at fokusere ekstra meget på områder og felter, man ikke har beskæftiget sig med før.
»Det handler om helt bevidst at arbejde på at ændre sit mindset. Man skal mentalt have lavet et skift væk fra sit gamle område og gøre en dyd ud af at vende det ryggen. Men mindst lige så vigtigt skal du også aktivt engagere dig i andre områder, så du udadtil får vist, at du har et commitment på nye felter«.
2. Acceptér at skuffe tidligere støtter
Så snart man har sat sig i direktørstolen, indser mange insider CEOs hurtigt, at de før eller siden kommer til at træffe upopulære beslutninger. Beslutninger, som ikke vil behage alle på direktionsgangen og formentlig skuffe nogle af ens tidligere støtter, der hjulpet en til tops.
»Den mest ineffektive måde at være CEO på er ved at forsøge at gøre alle tilfredse, for det vil aldrig lykkes. Derfor skal du fra starten lære at forlige dig med, at du aldrig kan tilfredsstille alles interesser. Du kommer med garanti til at skuffe nogle, måske endda nogle af dine største og fremmeste støtter«, siger ledelsesprofessoren og fortsætter:
»Det er derfor afgørende, at du lærer at kunne tale om netop det her dilemma med dine omgivelser. Det handler blandt andet om at tage snakken med de nære relationer. Især dem, som, du ved, potentielt bliver skuffede, og som vil føle sig nedprioriterede af nogle af dine ledelsesdispositioner«.
Ifølge Michael B. Watkins drejer den øvelse sig konkret om at være hudløs ærlig. Sige direkte til folk, at du erkender, at denne eller hin beslutning måske vil skuffe dem og ikke gå i en retning, de måske havde håbet på.
»Understreg, at beslutningen ikke er et tegn på, at du har tænkt dig at nedprioritere området permanent eller personen for den sags skyld. Sig, at du stadig værdsætter relationen. Det virker måske banalt, men det er det ikke og kræver høj emotionel intelligens«, siger han.
3. Håndtér skuffede konkurrenter
Næsten alle insider CEOs kommer til at opleve, at de skal lede tidligere kollegaer, når de tiltræder. Fordelen er, at man så allerede kender kompetencerne og ledelsesstilen hos flere i det nye ledelsesteam. Men samtidig er ulempen, at der ofte også er flere iblandt, der selv har søgt CEO-stillingen, uden altså at få den, og nu sidder skuffede tilbage. Også her anbefaler Watkins, at man håndterer den svære situation med en god portion følelsesmæssig intelligens.
»Denne udfordring handler om at håndtere skuffede konkurrenter. Det er en, du kan støde på på alle niveauer op igennem organisationen, når du bliver forfremmet. Og ofte vil du stå over for to problemer«, siger Michael B. Watkins og forklarer, at det ene problem kan være, at du slet ikke har lyst til at beholde de tidligere kollegaer og derfor afskediger dem. Det er aldrig nemt, men det er, hvad det er.
»Det andet er, at du gerne vil beholde dem, fordi de er kompetente. Og udfordringen er så, at du må kæmpe for at genmotivere dem, så de har lyst til at blive og arbejde for dig«, siger Michael B. Watkins og forklarer, at den proces igen handler om, at man som nytiltrådt er i stand til at tage en eksplicit snak om det, der er sket.
»Igen er det en øvelse i håndtering af gode relationer. Du skal gøre en dyd ud af at forklare, at du har brug for vedkommende på dit team og for eksempel love at støtte personen fremover i den videre karriere. Det kræver både politisk snilde og en evne til at kunne skabe og opbygge nye relationer«, siger han.