Malte Breiting er administrerende direktør hos Pantoinspect
Synlighed og en åben og nem dialog med et minimum af møder har været ledetråde i Malte Breitings ledelsesstil som administrerende direktør i Pantoinspect. Foto: Christian Als
Min første tid som leder

Pludselig blev Malte chefen for det hele

23. oktober 2020

Malte Breiting blev fra den ene dag til den anden bedt om at tage posten som administrerende direktør. Nu skulle han tackle medarbejdere, ejer og bestyrelse og var nervøs for at miste føling med teamet og det produkt, han brænder for. 

Gå til Action card

Det kan godt være, Malte Breiting for år tilbage drømte om at komme helt til tops og sætte sig i direktørstolen. Men da det for tre år siden blev virkelighed, og han blev bedt om at skifte sin rolle som leder af det tekniske team ud og tage ansvaret som administrerende direktør i ingeniørvirksomheden Pantoinspect, begyndte han alligevel at svede lidt.

»Jeg var temmelig bekymret for, om jeg stadig kunne lave det, jeg synes er sjovest. Jeg kan godt lide det tekniske og at have føling med produktet og kontakten til kunder. Jeg brænder for at lave gode løsninger, som kan noget ude i den store verden. Egentlig var jeg ganske godt tilfreds med ikke at sidde øverst«. 

Pantoinspect leverer højteknologisk udstyr til overvågning af togdrift. Et teknisk felt, hvor en indgående forståelse for produktet er afgørende, hvis man skal overbevise potentielle kunder. Det har Malte Breiting. Han er er uddannet elektrocivilingeniør fra DTU og brænder for det, Pantoinspect kan – nemlig bidrage til sikker og smidig togdrift. 

Ville sikre samme retning

I 2017 ragede den daværende administrerende direktør uklar med bestyrelsen om strategien. Han ville gerne booste virksomhedens investering, mens bestyrelsen – herunder formanden, som også ejer virksomheden – ønskede mere organisk vækst. Det stadig relativt lille firma skulle derfor have en ny kaptajn. Helst en med både ledererfaring og dyb produktindsigt. Bestyrelsens øjne var rettet mod Malte.

Malte Breiting
Malte Breiting, administrerende direktør i Pantoinspect og Ulrik Robenhagen, ingeniør i Pantoinspect, i dialog om arbejdet. Foto: Christian Als.

»Det tager lang tid at sætte sig ind i vores område, og da vores bestyrelsesformand rigtig gerne ville sikre noget kontinuitet, blev jeg spurgt, om jeg ville tage over. Jeg havde egentlig ikke tænkt, jeg skulle stige i graderne så hurtigt, og befandt mig rigtig godt. Men endnu er vi kun 12 i virksomheden, så der er ikke så mange lag«.

Malte Breiting sagde ja tak. Blandt andet fordi han var nervøs for, at en ny udefrakommende direktør ville indføre en anden strategi end den, han selv ønskede.

»Jeg vil gerne have, at vi som virksomhed skal stå for hele konceptet, så vi har scannere og software inhouse og ejer vores løsning selv. Min opgave som teknisk ansvarlig var i høj grad at sætte retningen for, at vi kunne konvertere til mindre scannere, som er simplere, billigere at producere og nemmere at bruge og sælge. Den retning ville jeg gerne fortsætte«.

For fjollet og forvirrende

I begyndelsen brød Malte Breiting sig ikke om at sætte sig i direktørstolen og komme for langt fra de kollegaer, han før var på lige fod med. Så han startede med at køre en slags dobbelt-skrivebordsløsning, hvor han beholdt sin gamle plads.

»Jeg syntes, det var vigtigt at holde føling med, hvad der foregik i teamet, så det blev en flydende overgang. Det var nok også noget med at signalere at: det her bliver altså ikke helt vildt anderledes end før. Det var fint med den overgangsperiode, men det gav ikke mening på sigt at flytte frem og tilbage. Det blev lidt for fjollet og forvirrende«.

Noget andet han gjorde for at signalere, at det altså ikke var en revolution, han ville foretage, var at føre en tæt dialog med de kollegaer, han før var ligestillet med – og inddrage dem i processen omkring sit skifte.

»Jeg talte med nogle af dem, der måske også kunne have været emner til posten, inden jeg sagde ja. Jeg bad om deres vurdering af, om det ville kunne sikre os, at vi kunne fortsætte retningen. Der var fuld opbakning, og for mig var det vigtigt at have dem med ombord«.

Malte Breiting
Malte Breiting, administrerende direktør i Pantoinspect. Foto: Christian Als

Sparringspartner er afgørende

Fra sin start i virksomheden, hvor Malte Breiting ─ som del af det tekniske team ─ brugte meget af sin tid på at overbevise kunder, skulle han nu bruge krudt på at overbevise den fire mand store bestyrelse. 

»Jeg brugte en del tid på at finde ud af, hvad der var vigtigt for dem hver især. Særligt vores bestyrelsesformand, som også er hovedejer. Overordnet er det jo noget med hele tiden at få skabt opbakning til den retning, vi har lagt«.

Han lavede også en aftale med bestyrelsesformanden om, at han kunne være hans tætte sparringspartner.

»Min oplevelse er, at det er virkelig godt at have én, man kan vende det meste med, når man stiger i graderne. Du skal have én, som du kan spørge om alt«, fortæller Malte Breiting, der har haft flere lederstillinger i Nokia, hvor han også har brugt faste sparringspartnere. Da han rykkede fra udvikler til teamleder i telegiganten lavede han nemlig en aftale med sin egen chef om, at han kunne læne sig op ad ham. Og intet var for småt.

»Der er så mange ting, man ikke ved. Det kan være noget helt banalt. Det kan være en medarbejder, der ikke gider komme til dine teammøder. Han dukker simpelthen ikke op. Jamen så er han måske sådan én, der lige skal have at vide, at han er vigtig«.

Malte Breiting
Malte Breiting, administrerende direktør i værkstedet hos Pantoinspect. Foto: Christian Als. 

Hold motivationen oppe

En udfordring for Malte Breiting har været at skabe motivation hos medarbejderne. Salgene hos Pantoinspect kan nemlig tage ekstremt lang tid. »Det er en jernbanebrancheting«, som han siger.

»Når man bliver ved med at gentage: ”Vi er der lige om lidt”, kan det være svært at holde motivationen oppe«.

Derfor gør Malte Breting meget ud af at dele de aftryk, Pantoinspect sætter rundt omkring.

»Det hjælper, at vores systemer efterhånden er en del steder i verden. For så er der jævnligt hændelser, hvor vi spiller en rolle. Vi stoppede et tog i Skotland i går på grund af en sikkerhedsbrist. En af vores medarbejdere sendte besked til kunden om, at der skulle reageres. Det fortalte vi til medarbejderne, så det bliver tydeligt for enhver, hvad vi laver, og så vi fejrer vores succeser«.

Synlighed og en åben og nem dialog med et minimum af møder har været ledetråde i Malte Breitings ledelsesstil.

Action Card

Malte Breitings tre råd til dig, der avancerer

  1. Find en sparringspartner
    Det er virkelig godt at have en tæt sparringspartner, når man stiger i graderne. Én, du kan vende alting med, spørge om alt, og hvor intet er for småt. Der er meget – også banale ting – man ikke ved.
  2. Hold føling med produktet
    Kom ”i marken” ─ ud til kunder for eksempel ─ så meget, du kan. På den måde kan du stadig have føling med produktet og markedet. Det er en fordel, fordi du får en tættere fornemmelse af processerne og måske bedre forstår medarbejdernes virkelighed.
  3. Gå hjem
    Lad være med at sidde på kontoret til sent om aftenen hver dag. Vis, at du også som chef prioriterer familielivet. Det giver en bedre balance, både for dig selv og for medarbejderne, fordi du går foran og gør det legitimt at prioritere hjemmefronten.
Fold ud

»Vi har ét fast møde om fredagen, hvor vi spiser morgenmad sammen. Jeg har droppet de meget skemalagte én til én-samtaler, som vi tidligere havde en gang om ugen. Jeg ser det sådan, at vi arbejder så tæt, så jeg taler meget med medarbejderne om vores projekter, og folk ved, de kan komme, hvis der er noget«.  

Går selv klokken 16:00

Med direktørposten har Malte Breiting fået mere rejseaktivitet. Men han arbejder ikke langt flere timer nu end før. For han vil have balance.  

»Jeg sidder her ikke til klokken 19:00. Jeg har børn på 9 og 11 og er helt åben om, at jeg altså også går hjem klokken 16:00. Alle kan se i min kalender, hvis jeg skal til tandlæge med mine børn. Jeg synes, det er et moderne og vigtigt signal at sende«. 

I forhold til familieprioriteterne har Malte Breiting mærket en generationsforskel mellem sig selv og bestyrelsesformanden.

»Jeg tror da, han slår lidt knuder på sig selv, for sådan var det jo ikke tidligere. Han omtaler ind imellem min kalender, men på en humoristisk måde. Men jeg er sikker på, vores medarbejdere holder længere, når vi har en familievenlig kultur«.  

Selv har han fundet sig godt til rette i direktørstolen. Måske især fordi det er lykkedes ham at blive ved med at komme i marken med det, han ved noget om.

»Lad os sige, jeg var skiftet til bilbranchen. Det ville have taget mig lang tid at finde ud af: Hvad betyder noget for kunderne? På det her felt er jeg troværdig. Dels fordi jeg kender til det tekniske, men også fordi kunderne formentlig kan mærke, at jeg brænder for det, vi laver«.  

Malte Breiting

Malte Breiting

  • 41 år
  • Elektrocivilingeniør fra DTU
  • Syv år hos Nokia i forskellige lederstillinger
  • To år som leder af softwareudvikling hos Experian
  • Hos Pantoinspect siden 2014. Startede som leder af det tekniske team
  • Udnævnt til administrerende direktør i 2017
  • Gift, har to børn på 9 og 11 år og bor i Holte 

Pantoinspect
  • Leverer udstyr, der kan overvåge tilstanden af teknikken i tog – typisk elektriske tog.
  • Løsningen, som Pantoinspect leverer, er oprindeligt udviklet i samarbejde med Banedanmark.
  • Pantoinspect har blandt andet kunder i Tyskland, Frankrig, Australien, Belgien og Storbritannien.
  • Virksomheden har 12 medarbejdere og ligger på Nørrebro.

Foto: Christian Als

Fold ud